Ulrica Hydman Vallien
Ulrica målade sina dramatiska, humoristiska dekorer med fri och ohejdad energi direkt på glaset.
Läs mer
Ulrica Hydman Valliens konstverk
Mer om Ulrica Hydman Vallien
När man ska ge en present kan det passa bra med något ur Ulrica Hydman Valliens rekordartat omfattande skapelser inom konstarterna textil, akrylmålning, akvareller, litografi, keramik och framförallt glaskonst. Under sin livstid var hon en stor stilbildare med starka färger och kraftfullt, fantasirikt uttryckssätt med stiliserade kvinnoansikten, tulpaner, slingrande ormar och andra djur hämtade i en konstnärs drömvärld.
Stil
Ulrica Hydman-Vallien var en av Sveriges mest kända konstnärer. Ulrica målade sina dramatiska, humoristiska dekorer med fri och ohejdad energi direkt på glaset. Hon fick sitt genombrott med Caramba och Open Minds, som följdes av folkkära Tulipa.
Jordnära i en stuga och en glasverkstad i Åfors mitt i det småländska glasriket levde hon med maken Bertil Vallien, som också är en världsberömd glaskonstnär. Tillsammans har de bidragit till att Glasriket inklusive Åfors och Glasrikets konstindustriella huvudaktör Orrefors Kosta-Boda överlever i tider som varit tuffa och gett upphov till sammangåenden.
Österåkersflickan Ulrica Hydboms och Sollentunapojken Bertil Valliens eget sammangående inleddes i två steg. De träffades på Konstfack, där Ulrica gick keramiklinjen 1958-61. Efter gemensamma studieresor till USA och Mexiko 1961-63 gifte de sig 1963 och samma år snappades de två supertalangerna upp av Åfors, som de förblivit trogna. 2013 blev det guldbröllop, med Åfors glashyttor involverade.
Glasriket
Glasriket är fullt av tradition. Kosta glasbruk grundades 1742 av landshövdingarna Anders Koskull och Georg Bogislaus Staël von Holstein (Ko-sta). Tätorten Kosta i Lessebo kommun mellan residensstäderna Växjö och Kalmar fick sitt namn efter glasbruket. Idag ingår Kosta glasbruk i konstellationen Orrefors Kosta Boda, som ägs av New Wave Group AB. Invävt i myllret av glashyttor finns Åfors, som till stor del bärs upp av paret Hydman Valliens världsberömda arbete.
Kungen köpte Ulricas konst
Ulrica Hydman Vallien har beskrivit sig själv som konstnär så här:
– Jag är en alltid tydlig formgivare med egen stil, och jag finner stor glädje i att se en idé bli verklighet.
Kung Gustav VI Adolf såg potentialen i den unga Konstfackeleven och köpte en del av hennes keramik vid Konstfacks avgångsutställning 1961. Alla hade inte så god konstblick som kungen, men efter några tunga år då många bedömde Ulricas verk som alltför provokativt utmanande kom genombrottet, också internationellt.
Under 1960-talet gav paret Vallien Hydman den krisande glashyttan i byn Åfors med ett par hundra invånare ny livskraft. Bertil ritade bruksglas och utvecklade sitt konstglas. Ulrica arbetade med keramik i det gamla sliperiet vid ån. Hon höll sin första utställning i Stockholm 1965 och fick sin första hit med äggkopparna som blev mycket berömda.
1972 vann Ulrica Hydman Vallien Nationalmuseums tävling Unga tecknare och skapade rubriker genom att säga Du till kungen, som köpte en av hennes teckningar. Det var andra gången Ulrica sålde till kungen, se ovan.
Vallienarna
”Vallienarna” var namnet på debututställningen med glas på NK 1973. 1974 höll Ulrika Hydman Vallien, sponsrad av Bonniers, egen utställning i New York. Det blev ingen stor succé, men nu fanns hon stadigt förankrad på branschens världskarta. Vid det laget hade hon, ofta med Bertil, gjort mängder av studieresor runt klotet, bland annat till Australien som gav motiv till hennes förkärlek för stiliserade djur i konsten.
1970-talet blev annars en baksmälla i Glasriket. Festerna de olika hyttornas folk emellan klingade av. Desto viktigare blev familjen Hydman Valliens aldrig sviktande skaparfantasi och produktivitet. Dock blev deras konst då djupare och mörkare. På 1980-talet var Åfors fortfarande i fara, men glas blev hett på marknaden igen.
Parets gemensamma Artist Collection blev en jättesuccé och lanserades försäljningsoptimistiskt som Morgondagens Antikvitet. Ett optikblåst vinglas räddade ett glasbruk i flygande fläng. Logiskt nog flög Janne Carlzons SAS in i sammanhanget med stående beställningar av Ulricas och Bertils Artist Collection. Kartongerna delades ut till alla som flög business och 1:a klass.
Milstolpar i karriären
En milstolpe i Ulrica Hydman Valliens karriär var när TV-stjärnan Jacob Dahlin i sitt hyllade program Jacobs stege kontinuerligt skålade med hennes ormglas i sin hand. Ypperlig reklam, fast inte bra enligt nykterhetsrörelsen.
Medan Bertil Vallien 1983 uppmärksammades globalt i bland annat Japan och USA för sina storsäljande glasbåtar, och amerikanska Corning erbjöd honom anställning 1986, hotade en chockvåg Åfors. Det 111 år gamla bruket skulle läggas ner. Koncernägaren Robert Weil hade kommit fram till det beslutet. Men personalen med paret Vallien Hydman i främsta frontlinjen motbevisade Weil beträffande Åfors framtidsmöjligheter och Åfors levde vidare.
En tuff och stridbar liten tulpan
När Ulrika Hydman Vallien den 24 mars 1988 fyllde 50 upptogs Smålandspostens förstasida av Ulrikas bild och rubriken ”Pigg 50-åring i Åfors: Caramba Vad Jag Mår Bra”. Caramba syftade förstås på en av hennes globalt säljande glasserier som hon skapade 1986. Och efter det har det kommit många fullträffar! Till exempel Open Minds, också 1986, och rekordsäljaren Tulipa 1990. Ulrica sa själv om Tulipa:
– Jag ville göra en tuff och stridbar liten tulpan så att alla skulle älska både mig och tulpanen – och det gjorde de.
Ulrica dog år 2018 men hennes konst kommer leva vidare för alltid.
Christopher Scott
Copyright © GalleriStockholm.se