Filtrera på pris

Bo Erik Lundqvist

Bo Erik Lundqvist

Hans konstverk kännetecknas stilmässigt av realistiska inslag uppblandade med surrealistiska element samt collagestruktur.
Läs mer

Mer om Bo Erik Lundqvist

 

Bo Erik Lundqvist föddes i Vikarbyn, Rättvik, år 1934. Efter tolv år i Falun flyttade han med familjen till Södertälje. De senaste trettio åren har han sin fasta bostad på Dalfors Herrgård, Furudal.
Bildkonstnär, målare och grafiker med utbildning på Konstfack samt Royal Academy of Water Colour Painting i London. Hans verk tillkommer genom en blandteknik där han kombinerar akvarell, olja, akryl, litografi och serigrafi. Hans konstverk kännetecknas stilmässigt av realistiska inslag uppblandade med surrealistiska element samt collagestruktur. Ställt ut har Lundqvist gjort runt om i Europa och USA.

Utbildning

”Min far var serietecknare och konstnär. Uppfostrad i den miljön sedan barnsben, så att säga.”, förklarar Bo. Banan ledde rakt mot professionellt konstnärskap alltså, utbildning på Konstfack följde, men därefter gjorde Lundqvist plötsligt ett hopp och arbetade som mattelärare. Han hade alltid haft ett starkt intresse för naturämnena. Efter 7 år lämnade han matematiken och for därefter till New York för att se om konstnärskapet kunde där få fäste. Och det gick bra, som Bo själv ödmjukt uttrycker mottagandet. Han besökte konsthallar och gallerier och fick napp på en del ställen. Napp ledde till fotfäste i staterna. Inte bara New York utan även västkusten; San Francisco och Los Angeles. Detta skedde under 70-80-talet. I Sverige har Bo mestadels, med stor framgång, arbetat med beställningar från både stora och mindre företag.

Sankt Erik, Stockholms Stadsvapen

Och så en märklig historia. Vid studierna på Konstfack ingick en föreläsning i heraldik, vilket fångade Bos intresse. Detta resulterade i att Lundqvist designade en moderniserad mer färgstark version av St. Erik, Stockholms Stadsvapen. Till mångas förvåning godkändes bilden av dåvarande riksheraldikern, att användas som symbol för Stockholm inom t.ex. turistnäringen. Efter att ha legat i malpåse i många år, är nu lanseringen av bilden det arbete Bo prioriterar under 2018.

Internationellt

”De senaste 15-20åren har det varit NY och S:t Petersburg. Vad gäller Amerika börjar jag tröttna på att flyga kors och tvärs.” Lundqvist talar om hur de allt mer anspända relationerna sinsemellan Ryssland och Sverige gjort att han succesivt nu också drar sig undan den ryska konstscenen. Allt talar för att han nu på ålderns höst är redo att ta sig an den svenska marknaden. Som av en händelse har det tidigare nämnda Konstfacksprojektet kommit att bli högaktuellt – S:t Eriksbilden, som ju alla stockholmare är förtrogna med. Vad kan tänkas innebära bättre momentum för en svensk nylansering?

Kreativ process

”Jag jobbar i perioder, 3-4 veckor. Och sen ingenting. Däremellan ägnar jag mycket tid i naturen och till båtliv. Underligt nog saknas natur i mina motiv.”
Som tidigare nämnt arbetar Bo i mixed media, detta ända sedan ungdomens dagar i München. Rent konkret handlar det inte endast om måleri utan även lim och skrift tillämpas på duken. Detta signum har utnyttjats åtminstone senaste 40 åren av karriären.

Inspiration

”Resor till platser där tiden saktat in; Negresco i Nice, Plaza i NY, Ritz i Paris, Adlon i Berlin, Sacher i Wien, Bamff i västra Canada, Hotel Europa i St. Petersburg.  Då man vistas på dessa platser är historien närvarande och en stor källa till inspiration. Jag får också inspiration från litteraturen, Marcel Proust, Tomas Mann, Robert Musil, med flera.”

Vilka inspirerar? ”Magritte tycker jag är spännande. Men jag kan inte säga att jag har någon gud. Men senaste tiden 12 år i S:t Petersburg har jag blivit fascinerad av kyrkorna.”

Beskriv din konst! ”Det är en fördel att ha vissa referenser inom historia och litteratur för den som ser min konst. Den uppmärksamme betraktaren kan då upptäcka viss disharmoni och bisarra element i den annars så glamorösa överklassvärlden från igår. ”

En närmare titt på tre litografier

I litografin Baccardi Orange finner man föga förvånande ett highball-glass fyllt med den festliga gulorangea vätskan dominera bilden. Bakgrunden är skisserad i svart-vitt likt kopparstick från äldre tiders konstproduktion – främst känt från den store Albrecht Dürer. När man betraktar bakgrunden litet noggrannare inser man att det är en vid halsen beskuren kerub som slingrar sig uppåt i motivet. Kanske en Bacchus-figur? En suckulent frukt intill glaset i förgrunden förstärker denna Bacchus-känsla av sorglösa festligheter. Uppenbart är hur Lundqvist här arbetar i många medier parallellt, och uppenbart blir också hur detta skapar flera skikt i motivet. Det som vid första anblick föreföll vara ett vardagligt motiv av ett dryckeskärl visar sig kanske ruva på ett par historiska blinkningar.

I litografin Bugg synes en stor ekoxe ovanifrån och snett vinklad ta främsta del av motivet i anspråk. Kanske inte riktigt bjärt i koloriten, men effekten blir ganska färgstark då den kontrasteras av en återigen svartvitt skisserad bakgrund. Bakgrunden öppnar även här upp sig litet förvånande inför betraktaren: ett mullrande vattenfall i skogslandskap (måhända Dalarna här är förlaga?). Detta vattenfall betraktas av två små figurer i förgrunden. Därtill ett par snipor med män roendes på sjön nedan fallet. Bakgrundsmotivet liknar inte litet gamla skolans naturromantiska måleri.

Slutligen kan nämnas ett exempel på collageteknik – litografin Composer. Här syns en pianist ganska våldsamt, expressionistiskt, tecknad bakom sin flygel. Säkerligen är denna spretiga teknik tillämpad för att accentuera myten om de vilda intellekt kompositörer sagts besitta. Dessa på en fond av noter, infogade genom collageteknik. Även i högra övre hörnet syns små notiser från tidningar annonsera om musikaftnar och dylikt. Alltsammans ett typexempel på Lundqvists blandteknik med collage-inslag.

Allt som allt erbjuder vi inte mindre än tjugoen litografier för den hugade konstälskaren – tveka inte, bli även du ägare till ett originalverk av den internationellt välrenommerade Bo Erik

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se