Joakim Allgulander

Vi har originalverk nu till försäljning av Joakim Allgulander.
Vi köper även in oljemålningar eller tar försäljningsuppdrag.

En av Sveriges mest kända samtidskonstnärer med konst som väcker känslor och nyfikenhet.
Läs mer

Joakim Allgulander – Emerald Morning 55.000 kr

Joakim Allgulander – The challenge 120.000 kr

Joakim Allgulander – Small Chandelier 28.500 kr

Joakim Allgulander – Magnolia Night 28.500 kr

Joakim Allgulander – Blue Cloudscape 28.000 kr

Joakim Allgulander – Silver Sky 28.000 kr

Joakim Allgulander – White Sky 28.000 kr

Joakim Allgulander – Orange Cloud 28.000 kr

Joakim Allgulander – Desert Morning 28.000 kr

Mer om Joakim Allgulander

Inledningsvis är Joakim Allgulander en av Sveriges mest kända samtidskonstnärer med konst som väcker känslor och nyfikenhet. Hans mest utmärkande drag är hans förmåga att fånga människans natur som återspeglas i konstverken. “Konst är inte bara intressant och intellektuellt begriplig utan väcker också nyfikenhet, kanske inte en direkt längtan men åtminstone en vilja att nå världen i bilden, att kompromisslöst fångas av sin egen fantasi.”

Joakim Allgulander och Gerhard Richter omnämns i boken The joy of art. Han är bland annat omnämnd i den populära boken The Joy of art: How to look at, appreciate, and talk about art tillsammans med supergiganter inom konsten, såsom Gerhard Richter och Peter Doig. Den senare sålde exempelvis ett konstverk, Swamped, för över 25 miljoner dollar medan Gerhard Richter är en av vår tids viktigaste konstnärer som tidigare har slagit prisrekord genom ett konstverk som klubbades för över 37 miljoner dollar år 2013. Boken är skriven av den prisvinnande Carolyn Schlam.

Detta ser onekligen mycket lovande ut för Joakim Allgulanders fortsatta internationella karriär. Vänta kanske inte för länge med att beställa Joakim Allgulanders konstverk.

Konstnärskap

Förutom att vara konstnär är Joakim Allgulander även keramiker. Han är född den 4 september 1965 i Stockholm. Han studerade Ölands folkhögskola och därefter vid Konstfack i Stockholm. Främsta medierna är skulptur och grafik. Typiskt för Allgulanders är att hans konstnärskap präglas av en slags vardagsrealism som manifesterats genom en fotografisk stilistik. Ytterligare ett kännetecknande drag för honom är att paletten ofta är smakfullt avskalad. Sepiafonder är ett signum.

Blue

Litografin ”Blue” påminner om David Hockneys ”A Bigger Splash” – stilmässigt är Allgulander kraftigt influerad av Hockneys lätt fotorealistiska stil. Centralt i litografien, liksom i Hockneys målning ”A Bigger Splash”, är en blå swimmingpool. Därtill syns ett antal solbadande kvinnor i förgrunden. Emellertid är litografin avskalad, men samtidigt drömsk. Om den är behagligt drömsk är upp till betraktaren att avgöra, men den förefaller förebåda något slags ogripbart obehag. Kanske är det ljuset som har en karaktär av att, snarare än solljus, vara sprungen från en näraliggande atombombsexplosion?

Före och efter

Motivet ”Före och efter” har en virtuost hypnotisk karaktär: ovan i bildfältet syns två figurer springande och glädjefyllt göra sitt inträde i vattnet. Spännande är att nedtill i bildfältet förvandlas deras reflektioner i vattnet till en snapshot i sepia – ett nostalgiskt minnesfragment från ett förflutet föreställandes två gladlynta gossar, bröder förmodligen. Även dessa i en badsituation, men reflektionen har finurligt bjudit in till det övre parets svunna barndom. Detta är exempel på en virtuos sinnrikhet förklädd i vad som förefaller till en början skenbart enkelt, signerat Allgulander.

Bluescape och Redscape

De två litografierna Bluescape och Redscape är tryckta i 160 exemplar vardera. Intressant är att de är identiska motiv frånsett att de är spegelvända, samt att den ena går i rött och den andra blått. Exempelvis lämpar de sig ypperligt för den som vill ha ett vardagsrums högra och vänstra vägg tavelprydd. Naturligtvis passar de båda intill varandra, som en diptyk. Hur som helst skapar de tillsammans en sammanhängande stil som gör sig fint i hem, eller annorstädes. Själva motiven är stadsvyer i fågelperspektiv. Staden förefaller vara en miljonstad av samma rang som Los Angeles eller dylikt, en stads rutnät som aldrig verkar ta slut. De vita molnen i skyn smälter samman i den högexponerade horisonten så att man som betraktare heller inte vet om denna stad, verklig eller skapad ur Allgulanders fantasi, är ändlig eller ej.

Joakim Allgulander – Secret Garden

Till skillnad från Allgulanders typiska motiv är detta en frodig naturskildring som exempelvis kan vara en park men i förgrunden hänger en gigantisk vit kristallkrona som gör hela verket mystiskt. De två miljöerna verkar inte riktigt hänga ihop. En ovanlig detalj är att motivet helt saknar människor. Paletten går huvudsakligen i grönt.

Moonwalkers

Motivet Moonwalkers är tryckt i 240 ex. Här råder en slags tonårsromantik – de fem, lite pubertalt, klumpiga figurerna vandrar bortåt betraktaren efter ett nattdopp. Exempelvis kan man se att flickornas hår fortfarande hänger tungt av vätan, och pojkarna är iklädda endast shorts.

Att det är nattdopp det rör sig om tolkar man in eftersom den kallas “Moonwalkers”. Men när man granskar den närmare inser man att figurerna har kraftiga skuggor som faller åt fel håll, sett från månen – skuggor när det inte borde finnas mer än vaga månskuggor. Är det bara blixten från en fotografisk förlaga? Förmodligen, men det kan också vara en förlaga som helt enkelt är tagen dagtid. Då skulle dock skuggorna bli mysterium i förhållande till den kraftiga solen. Nåväl – dessa bryderier är inte viktiga. Titeln konstnären valt till målningen antyder att de unga människorna promenerar i månljus, och mer poetiskt är det på så vis också!

Joakim Allgulanders fluorescerande teknik

En närmare titt på Joakim Allgulander – fluorescerande teknik; ett spännande sätt att ge målningarna en ny dimension.

Joakim Allgulander fluorescent Joakim Allgulanders konstnärskap söker ständigt nya vägar. Den senaste är en serie målningar som har självlysande effekter. Allgulander beskriver den på följande vis:

”Den fluorescerande tekniken är helt enkelt den gulaktiga färgen jag använt som är ’självlysande’ efter att ha utsatts för ljus. Alltså om den hänger i ett ljust rum och lampan/ljuset sen släcks så lyser tavlan av sig själv i mörkret ca 40 min. De första verken i denna teknik gjorde jag för ca 10 år sedan och lyskraften är fortfarande lika bra. I mörker blir färgen mer grönaktig. Du kan lätt prova detta.”

Fluorescerande, självlysande ting

En effekt många är bekanta med från självlysande ting i framförallt barnrum – självlysande stjärnor i plast uppsatta på väggar och tak exempelvis. Med denna association som den förmodligen främsta hos genomsnittliga betraktaren kan man känna en oro för att resultatet skulle komma att bli kallat för kitschigt. Men sådana farhågor lär omedelbart bli skingrade vid mötet med hans serie fluorescerande tavlor.

Fotorealism och nostalgisk melankoli

Det är typiska Allgulander-motiv, ofta lika doser fotorealism och nostalgisk-melankoli – virtuosa behandlingar av ljus och skuggor tillsammans med finkänsliga kompositioner som hämtade ur fotoalbum från förr. Motiven är av samma sublima kvalitet men med den extra dimensionen adderad att de även lever upp när ljuset är släckt.


Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se