Joakim Allgulander

Joakim Allgulander är en av Sveriges mest kända samtidskonstnärer med konst som väcker känslor och nyfikenhet.

Är du intresserad av att köpa Joakim Allgulanders konst? På GalleriStockholm.se har vi originalverk till försäljning av Joakim Allgulander.

Se vår avdelning: Oljemålningar och tavlor i Stockholm.

Vill du beställa en orginalmålning kontakta oss. Vi köper även in oljemålningar eller tar försäljningsuppdrag.
Läs mer

Joakim Allgulander – The challenge 120.000 kr

Joakim Allgulander – Grid – Oljemålning 95.000 kr

Joakim Allgulander – Blue Cloudscape 28.000 kr

Joakim Allgulander – Silver Sky 28.000 kr

Joakim Allgulander – Heaven – Oljemålning 150.000 kr

Joakim Allgulander – White Sky 28.000 kr

Joakim Allgulander – Motorway – Oljemålning 75.000 kr

Joakim Allgulander – Misty Cloud 28.000 kr

Joakim Allgulander – Greenhouse (Diptyk) – Oljemålning 125.000 kr

Mer om Joakim Allgulander

Vem är konstnären Joakim Allgulander?

Joakim Allgulander en av Sveriges mest kända samtidskonstnärer med konst som väcker känslor och nyfikenhet. Han föddes den 4 september 1965 i Stockholm. Hans mest utmärkande drag är hans förmåga att fånga människans natur som återspeglas i konstverken. Han studerade vid Ölands folkhögskola och därefter vid Konstfack i Stockholm. Hans främsta medier är skulptur och grafik och förutom att vara konstnär är han även keramiker. 

“Konst är inte bara intressant och intellektuellt begriplig utan väcker också nyfikenhet, kanske inte en direkt längtan men åtminstone en vilja att nå världen i bilden, att kompromisslöst fångas av sin egen fantasi.” – Joakim Allgulander

Läs också artikeln: Joakim Allgulander – konst med wow-faktor

Joakim Allgulander och Gerhard Richter omnämns i boken The joy of art.

Allgullanders konstnärskap

Allgulanders konstnärskap präglas av en slags vardagsrealism som manifesterats genom en fotografisk stilistik. Ett ytterligare kännetecken är hans smakfullt avskalade palett där sepiafonder är ett av hans signum. 

Joakim Allgulander är bland annat omnämnd i den populära boken “The Joy of art: How to look at, appreciate, and talk about art” tillsammans med supergiganter inom konsten, såsom Gerhard Richter och Peter Doig. Boken är skriven av den prisvinnande Carolyn Schlam.

 

Joakim Allgullanders berömda tavlor

“Blue”

Litografin “Blue” påminner om David Hockneys verk “A Bigger Splash” eftersom Allgulander stilmässigt är starkt influerad av Hockneys något fotorealistiska stil. I centrum av litografin, precis som i Hockneys målning, finns en blå swimmingpool. I förgrunden ser vi flera solbadande kvinnor. Huruvida den är behagligt drömsk är upp till betraktaren, men det verkar finnas ett slags outtalat obehag i bilden. Ljuset i verket påminner mer om ljuset från en närliggande atombombsexplosion än om vanligt solljus.

“Före och efter”

Joakim Allgulanders tavla “Före och efter” har en hypnotisk effekt. Överst i bilden ser vi två figurer som springer glatt och hoppar in i vattnet. Det spännande är att deras reflektioner i vattnet längst ned i bilden förvandlas till en sepiafärgad ögonblicksbild – ett nostalgiskt minne av två glada pojkar som badar. Reflektionen ger en inblick i de övre figurernas förflutna. Detta är ett exempel på Allgulanders skicklighet, där en till synes enkel bild avslöjar ett djupt och komplex motiv.

“Bluescape och Redscape”

De två litografierna, “Bluescape” och “Redscape”, finns tryckta i vardera 160 exemplar. De visar samma stadsbild i fågelperspektiv men är spegelvända och färgsatta i blått respektive rött. Dessa verk är designade för att komplettera varandra, idealiska att placera på motsatta väggar i ett rum eller bredvid varandra som en diptyk.

Stadsmotivet liknar en storstad i klass med Los Angeles, med ett oändligt rutnät av gator. De vita molnen ovanför staden blandar sig med horisonten, vilket ger en känsla av att staden är gränslös antingen verklig eller sprungad från Joakim Allgulanders fantasi.

“Secret Garden”

Till skillnad från Allgulanders vanliga motiv är “Secret Garden” en frodig naturskildring då färgpaletten domineras huvudsakligen av grönt. I förgrunden hänger en gigantisk vit kristallkrona som ger verket en mystisk känsla. De två miljöerna verkar inte riktigt passa ihop. En ovanlig detalj är att motivet helt saknar människor. 

“Moonwalkers”

Motivet “Moonwalkers” är tryckt i 240 exemplar. Det avbildar en form av tonårsromantik – fem lite klumpiga tonåringar går bort från betraktaren efter ett nattdopp. 

Målningen tolkas som ett nattdopp på grund av dess titel, “Moonwalkers”. Vid närmare granskning ser man dock att figurerna har kraftiga skuggor som faller åt fel håll i förhållande till månljuset – det borde bara finnas svaga månskuggor. Detta kan bero på att verket är baserat på ett fotografi taget med blixt, eller kanske på en bild tagen på dagen. I så fall skulle skuggorna i förhållande till solen vara märkliga. Titeln antyder att de unga människorna promenerar i månljus, vilket ger en mer poetisk känsla.

Joakim Allgulanders fluorescerande teknik

Joakim Allgulanders konstnärskap söker ständigt nya vägar. Den senaste är en serie målningar som har självlysande effekter. Allgulander beskriver den på följande vis:

Den fluorescerande tekniken är helt enkelt den gulaktiga färgen jag använt som är ’självlysande’ efter att ha utsatts för ljus. Alltså om den hänger i ett ljust rum och lampan/ljuset sen släcks så lyser tavlan av sig själv i mörkret ca 40 min. De första verken i denna teknik gjorde jag för ca 10 år sedan och lyskraften är fortfarande lika bra. I mörker blir färgen mer grönaktig. Du kan lätt prova detta.

Dessa verk innehåller typiska Allgulander-motiv, ofta med en blandning av fotorealism och nostalgisk melankoli. Hans mästerliga hantering av ljus och skuggor tillsammans med finkänsliga kompositioner påminner om gamla fotoalbum. Motiven har samma sublima kvalitet, men med den extra dimensionen att de lyser upp när ljuset är släckt.

Joakim Allgulander fluorescent

Läs mer: Joakim Allgulander – fluorescerande teknik

Joakim Allgullanders bästa konstminne

Joakim Allgullanders bästa konstminne är Per Kirkeby’s utställning på Moderna museet i början av nittiotalet.

“Jag var nyexaminerad i från Konstfack och var helt tagen av kraften och färgerna i de stora målningarna. Ett fysiskt måleri som nästan blev en religiös upplevelse för mig. Tror jag såg den fem gånger. 20 år senare återsåg jag samma och fler målningar på Louisiana och var tämligen oberörd och något besviken över min egen reaktion. Då tänkte jag på tid. Tid och sammanhang. I en tid i livet känns nåt väldigt viktigt och angeläget, en annan gång något helt annat. Men ett konstnärligt uttryck som berör och är på allvar är något väldigt fint och svårt att nå och kan finnas där man minst anar det.”