Kjell Engman

Glaskonst från livets cirkel.
Läs mer

Kjell Engmans konstverk

Kjell Engman – Badlycka – Badkvinna gul 1.490 kr

Kjell Engman – Badlycka – Badkvinna röd 1.490 kr

Kjell Engman – Badlycka Orange 5.900 kr

Kjell Engman – Badlycka Turkos 5.900 kr

Kjell Engman – Badlycka Röd 5.900 kr

Kjell Engman – Can Can 2.490 kr

Kjell Engman – Can Can med fot 3.990 kr

Kjell Engman – Fidji 1.599 kr

Kjell Engman – Fidji grön 2.299 kr

Kjell Engman – Fidji röd 1.599 kr

Kjell Engman – Glimpse 14.000 kr

Kjell Engman – House Lock 14.000 kr

Kjell Engman – Ice Chatter 12.000 kr

Kjell Engman – Rainbow 1 12.000 kr

Kjell Engman – Rainbow II 12.000 kr

Kjell Engman – Shall We Travel 10.000 kr

Kjell Engman – Welcome Home 14.000 kr

Kjell Engman – Badlycka – Badkvinna blåvit – Slutsåld 1.490 kr

Kjell Engman – African Dreams – Slutsåld 8.000 kr

Kjell Engman – Chatter – Slutsåld 12.000 kr

Kjell Engman – Connect – Slutsåld 999 kr

Kjell Engman – Lagoon handfat – Slutsåld 22.000 kr

Kjell Engman – Lagoon handfat med fisk – Slutsåld 23.958 kr

Kjell Engman – Sweet Tones of Africa – Slutsåld 8.000 kr

Mer om Kjell Engman

Kjell Engman – född i Stockholm 1946, arbetande för Kosta Boda sedan 1978- verkar i ett gränsland där han också kan möta förargade kritiker som säger att hans kreativitet går för långt, mätt enligt traditionella mönster.

1972-73 studerade Kjell Engman vid KV:s konstskola i Göteborg, 1973-78 vid Konstakademin i Stockholm och 1981 vid Pilchuck Glass School Center i USA.

Kosta Boda förlags berömvärt omfångsrika bok “Kjell Engman. I glasets gränsland” finns, också hos Galleri Stockholm med och utan prishöjande glaspjäs på omslaget.

Engman är en outtröttlig glaskonstnär med gränslös fantasi och berättarglädje som får fritt utlopp i såväl bruks- som konstglas. Kjell Engman hämtar inspiration från djurriket och musikens värld. Kjell Engman arbetar ofta med större installationer där han även använder sig av element som ljud och ljus. Kjell Engman är flitigt anlitad för offentliga utsmyckningar både nationellt och internationellt.

Kjell Engman är en av Kosta Bodas berömda konstnärer, hyllas med många superlativer. Sådana som till exempel:

Smittande list till lek
Humor, lust att berätta
Fantasifulla skapelser
Som sann konstnär observerar han tidsandan och omsätter den i handfasta kreationer.

Kjell Engman är också en kontroversiell konstnär. Det kunde avläsas i han år 2002 publicerade bok Gränslandet, utgiven på bokförlaget Arena och nu slutsåld.

På Kosta förlag, och hos galleri Stockholm, finns en utförlig presentation, närmast ett uppslagsverk med stort antal exklusiva helsidesillustrationer, “Kjell Engman. I glasets gränsland”. Engman är en glaskonstnär utöver det vanliga. Själv deklarerar han: “Mitt skapande utgår från livets cirkel. Jag vill forma glas som känns, som talar till alla våra sinnen. Utnyttja brytningarna och ljuset. Skapa bilder.” Om Engmans berömda glasfiol skrev en recensent: ” Ett drag teater och drama sveper fram; vrider glasfiolen. Fiolkroppens inre är besjälat av rytm och liv”.

I ett avsnitt av Kosta-boken “Kjell Engman” skriver denne själv bildunderskrifter. Några exempel på dessa bilunderskrifter och glaspjäsernas namn:

“Fire 1996: Fire-the Four Elements var en grupp dansare i form av de fyra elementen. De tillhörde en utställning som jag kallade Dansens magi, som också var en hyllning till den klassiska baletten, såsom Svansjön och En midsommarnattsdröm”;

“Water 1996: Ur temat Movement. De handgjorda figurerna tillhörde de fyra elementen, vatten var en av dem. De var centralfigurer i en dans som bestod av olika tolkningar av klassisk balett”;

“Air 1996: Ur temat Movement. De fyra elementen är grunden för dansen, så luft var en av de fyra centralfigurerna i en dans som utspelades i Movement”;

“Earth 1996. Grunden för all dans är de fyra elementen som håller oss nära och är en av de figurer som fanns i centrum i temat Movement”;

“Dancing on the Moon 1999: lät några figurer bilda en färgad ellips på en neutral halvcirkel. En lek med rörelse”;

“Acrobatics 2003: Akrobatiken kan ses som en del av dansen, en lek med rörelse, nyfiken på vad kroppen förmår”;

“Jumping Fish 2002: Kommer från utställningen Borderland och visar vad som sker mellan land och hav. Fisken fick stå för havet, medan fågeln fick bli landsymbolen”;

“Lady Blue 2009: There is a man inside me – ett mullrande inre av dubbelnatur”;

“The Fiddle Man 2009. Ur forsarnas djup dyker spelmannen upp likt ett fiskskelett och spelar sin förföriska musik”;

“Clown Fish 2009: Ett korallrev i bottenskåpet i polen på Kosta Art Hotel”.

En av Galleristockholm.ses kunder skriver följande:
“I got the fish in best condition! My wife is very happy and thanks you very much for your perfect service. I have been in Scandinavia so if we come to Stockholm we will meet you for sure. Thank you for the wine in advance! With best whishes

Andreas, Switzerland”

 

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se