Filtrera på pris

Einar Jolin

Einar Jolin

”lyx, lugn och vällust” – ledord som Jolin mer än någon annan levde upp till.
Läs mer

Mer om Einar Jolin

Lyx, lugn och vällust

Einar Jolin levde mellan 1890-1976 och är väl etablerad i svenska konsthistoriska sammanhang. Han utbildade sig i konstnärsförbundets målarskola och därefter gick han som elev till Henri Matisse. Matisse uppmanade sina elever till ”lyx, lugn och vällust” – ledord som Jolin mer än någon annan levde upp till.

Harmoni och skönhet

Den färdiga målningen skulle bilda en flärdfull helhet och likt en juvel utstråla harmoni och skönhet. I detta ljus ska man betrakta Jolins alster: som tidlösa juveler. Arno, kändisgallerist samt Jolinvetare, talar om Jolins för sin tid unika stil. Influerad såklart av den stora Henri Matisse – Jolin har kommit att bli en av de största svenska Matisseeleverna, tillsammans med bland annat Isaac Grünewald.

Intressant är också, poängterar Arno, att Jolin hade en liten fix idé: i varje målning skulle en röd detalj figurera. Detta kan vara en glädje att söka efter, ibland är det en liten röd buss, ibland en kråkas röda näbb.

Stockholmsvyer, stilleben och porträtt

Hos galleristockholm.se kan du själv köpa Jolins konst och bli ägare till hans smyckeslika tavlor. Motiven präglas allt som oftast av Stockholmsvyer, stilleben och porträtt. Att betrakta Stockholm ur Jolins glasögon är en ynnest: ofta betraktat från en utsiktsplats låter han avbilda Stockholm förenklat – alla onödiga inslag har skalats bort.

Det är rena linjer, rena färger och ofta en uniform stadsbild som bryts av på sina platser av bekanta kyrkspiror. Detta är en av våra främsta Stockholmsmålare. Stilleben, som här på galleristockholm.se, representerat med en fruktkorg i modernistiskt sirlig stil, är likaså eleganta i kolorit och linjeverkan. Ofta låter han denna tids populära östasiatiska föremål ta plats.

Riddarholmen

Oljemålningen Riddarholmen är typiskt Jolinsk. Mycket delikat vintrig palett med lätt rosaskimrande rodnad kring horisonten ramar in Stockholm sedd från en av sina mest ikoniska sidor. Med de nakna trädens grenar i förgrunden kan betraktaren för ett ögonblick förnimma gamla flamländska mästares vintermotiv, men moderna inslag röjer sådana villfarelser: bilar synes passera på bron framför Riddarholmskyrkan.

Man kan tro att dessa skulle bryta av det tidlösa i Jolins målning, men tvärtom skapar de liv och rörelse till motivet – och smälter in i dynamiken då Jolin låtit reducera även bilar och bussar till stiliserade eleganta små färgklickar i rött och blågrått.

Slottsbacken

I Stockholm Slottsbacken dyker ännu en ikonisk vinkel av vår kära huvudstad upp. Här i nattetid med en drömsk månskära och gatlykta fortfarande tänd i gryningsljuset. Det är praktexempel på linjär virtuositet där Stockholms slott och omgivande byggnader reducerats till arkitektoniska klossar. Livlöst blir det för den delen heller inte – mycket tack vare en kråka som sitter på räcket i förgrunden.

Fruktkorg

I stillebenet Fruktkorg 1843 finner man den tidigare nämnda smått avantgardistiska korgen med äpplen. Att Jolin alltid förenklar gör att målningarna inledningsvis känns lågmälda. När man sedan betraktar de mer ingående, så som detta stilleben, förbluffas man av skickligheten i utförandet. Skänken som korgen placerats på med dess speglingar och skuggor på fonden – alltsammans är så väl avbildade på det där typiskt Jolinskt eleganta viset.

 

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se