Caroline af Ugglas

Vi har originalverk nu till försäljning av Caroline af Ugglas.
Vi köper även in oljemålningar eller tar försäljningsuppdrag.

Hennes konst är tekniskt virtuos med stora delar barnslig glädje och ett dolt skikt av tankeväckande psykologiserande.
Läs mer

Caroline af Ugglass konstverk

Caroline af Ugglas – Jaktlycka 4.500 kr

Caroline af Ugglas – Jakten på sanningen 4.500 kr

Caroline af Ugglas – Röd känga | Klicka för att se skulptur i 360° 11.000 kr

Caroline af Ugglas – Vit känga | Klicka för att se skulptur i 360° 11.000 kr

Caroline af Ugglas – Väntan i hörnet – Slutsåld 5.900 kr

Caroline af Ugglas – Oasis – Slutsåld 80.000 kr

Caroline af Ugglas – Blomsterkängor – Slutsåld 41.000 kr

Caroline af Ugglas – Drömmar e till för dom med stängda ögon – Slutsåld 5.700 kr

Caroline af Ugglas – Välkommen in – Slutsåld 4.900 kr

Caroline af Ugglas – Stockholm Ankeborg – Slutsåld 2.900 kr

Caroline af Ugglas – Inspiration – Slutsåld 5.200 kr

Caroline af Ugglas – Blomsterkängor – Slutsåld 4.500 kr

Caroline af Ugglas – Dragga – Slutsåld 2.600 kr

Caroline af Ugglas – Väntan i tornet – Slutsåld 5.000 kr

Caroline af Ugglas – Beer O’Clock – Slutsåld 4.600 kr

Caroline af Ugglas – English Breakfast – Slutsåld 3.500 kr

Caroline af Ugglas – Farmen – Slutsåld 3.500 kr

Caroline af Ugglas – Frihetsgudinnan – Slutsåld 2.500 kr

Caroline af Ugglas – Nescafé med sällskap – Slutsåld 3.500 kr

Caroline af Ugglas – Portfölj – Iberiska betraktelser- Slutsåld 10.500 kr

Caroline af Ugglas – Förväntan – Slutsåld 4.250 kr

Caroline af Ugglas – Gatumusikanten – Slutsåld 5.200 kr

Mer om Caroline af Ugglas

– Min morfar var konstnär, min mamma sångerska. De umgicks mycket. Jag sa som ung att jag definitivt inte skulle bli konstnär. Morfar hade nämligen konstnärskapet som ursäkt att få bete sig lite hur som helst. Men sen upptäckte jag mig själv sitta och måla och blev duktig på det.

Det ofrånkomliga och plötsliga måleriet inleddes med akrylfärger i tolvårsåldern. Det blev till en syssla lite grand i smyg, istället för att plugga. Till slut hopades sig en drös målningar under sängen. Sedan tog det fart då af Ugglas fick ett stipendium som 20-åring. Detta under en period när pengar knappt räckte till mat.

– Det var under en tid när jag åt nudlar och hunden fick bättre mat än mig. Då, efter stipendiet, gick jag och köpte oljefärger, dukar och staffli.

Detta triggade alltså igång till att måla ”på riktigt”. Dessförinnan låg fokus främst på musiken och konsten hade helt legat i träda ett par år. Musiken löpte parallellt, hon ställde ut ett par gånger och sålde en del. Men det är först på senare tid som af Ugglas gjort sig ett namn även inom konsten.

Den kreativa processen

Den kreativa processen präglas av idogt arbete. 5-8 timmar om dagen ägnas i ateljén och så har det sett ut sedan den första målningen såldes. När hon målar lyssnar hon på ljudböcker. Detta har utvecklats som ett terapeutiskt inslag då hon insåg att hon tidigare, som hon själv uttrycker det, blev smått psykiskt sjuk av att vara instängd med enbart måleriet. När hon sedan trädde ut på gator och torg framträdde människor som drakar eller dylika fantasifoster hämtade ur ateljén.

De flesta målningar kommer till genom fotografiska förlagor och den största inspirationskällan är resor runtom i världen där hon ser till att fota när omgivningen triggar. Framförallt forna öststaterna har inspirerat. Som hon själv kärnfullt uttrycker det: ”defekterna är effekterna”.

– Jag har rest väldigt mycket i öststaterna, i Georgien, Ukraina och Rumänien bland annat. Människorna lever – det finns inte så mycket clownnäsa där. Stockholm funkar inte som poesi i bildform för mig. Det är så klart snyggt och så vidare, men det ger inte så mycket. Tidigare hade jag en svart bok som jag skrev ned i. Gå förbi en uteliggare. Och en svart klocka. Och tillsammans blir det en tavla. En smula ironi, bitterhet och ångest. Det ska vara någon slags poesi i bilden. Det ska se glatt och härligt ut, fint att titta på, men det ska finnas en baksida. Clownnäsan är ett slags utropstecken som påminner om att man ska hitta baksidan.

Clownnäsan

Clownnäsan är ett centralt och återkommande element i Caroline af Ugglas konst som många säkert redan är bekanta med. Hur man som betraktare väljer att reagera på clownnäsan lämnar af Ugglas till var och en, men oavsett om man ser den mörka avigsida hos människans natur – som af Ugglas gång på gång återkommer till, så bidrar den till ett psykologiskt skikt i hennes måleri.

Inspiration

Någon särskild konstnär som inspirerat är svårt att säga för af Ugglas, det är oftast utvecklingen hos en konstnärs levnadsbana som är för henne intressant, inte konstnären i sig. Men Ernst Billgren skulle vara det närmaste en husgud. Därtill har Billgren fungerat som mentor med trösterika ord om målarkramp inträffat.

När af Ugglas ombeds beskriva sin konst nämner hon att hon som ung myntat en egen ism – antideppresivismen.

Känslor som berör

– Vet inte om det stämmer fortfarande, men lite faktiskt. Jag kan gilla andras konst som river upp känslor och berör – även berör illa. Det viktigaste är att beröras. Jag köper hem såna tavlor och sätter upp dom på väggarna, men plockar ned dom för att jag inte klarar av de känslor de rör upp. Därför försöker jag i min konst förmedla romantik och harmoni och så får man leta efter den där disharmonin. Den största utvecklingen sker inte genom att man ändrar stil utan när man gör fel och till slut lyckas ta sig ur detta fel. Ofta uppstår då en wow-upplevelse. Det största som lett fram till idag är just genom dessa misstag.

Tekniskt virtuost med stora delar barnslig glädje och ett dolt skikt av tankeväckande psykologiserande – passa på att berika ditt hem med ett verk signerat af Ugglas! Galleristockholm.se tillhandahåller ett antal litografier samt glaskonst som skapats i samarbete med Kosta Boda.

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se