Caroline af Ugglas

Vill du köpa Caroline af Ugglas konst? GalleriStockholm.se har både originalverk och litografier av Caroline af Ugglas konst till salu.

Caroline af Ugglas tavlor är tekniskt skickliga, fulla av barnslig glädje och har ett djupare lager som väcker tankar.

Se vår avdelning: Oljemålningar och tavlor i Stockholm. . Vill du beställa en originalmålning? Kontakta oss. Vi köper även in oljemålningar eller tar försäljningsuppdrag. Läs mer

Caroline af Ugglass konstverk

Caroline Af Ugglas – Jag Och Picasso – Grafiskt Blad 4.500 kr

Caroline af Ugglas – Jakten på sanningen 4.500 kr

Caroline af Ugglas – Röd känga | Klicka för att se skulptur i 360° 11.000 kr

Caroline af Ugglas – Vit känga | Klicka för att se skulptur i 360° 11.000 kr

Caroline Af Ugglas – Tavlor & Tankar – Lyxutgåva + Innehållande giclée “SKÅPMAT/SKAFFERIET III” 2.050 kr

Caroline af Ugglas – Jaktlycka – Slutsåld 4.500 kr

Caroline af Ugglas – Väntan i hörnet – Slutsåld 5.900 kr

Caroline af Ugglas – Oasis – Slutsåld 80.000 kr

Caroline af Ugglas – Blomsterkängor – Slutsåld 41.000 kr

Caroline af Ugglas – Drömmar e till för dom med stängda ögon – Slutsåld 5.700 kr

Caroline af Ugglas – Välkommen in – Slutsåld 4.900 kr

Caroline af Ugglas – Stockholm Ankeborg – Slutsåld 2.900 kr

Caroline af Ugglas – Inspiration – Slutsåld 5.200 kr

Caroline af Ugglas – Café Solma – Grafiskt Blad – Slutsåld 8.500 kr

Caroline af Ugglas – Blomsterkängor – Slutsåld 4.500 kr

Caroline af Ugglas – Dragga – Slutsåld 2.600 kr

Caroline af Ugglas – Väntan i tornet – Slutsåld 5.000 kr

Caroline af Ugglas – Beer O’Clock – Slutsåld 4.600 kr

Caroline af Ugglas – English Breakfast – Slutsåld 3.500 kr

Caroline af Ugglas – Farmen – Slutsåld 3.500 kr

Caroline af Ugglas – Frihetsgudinnan – Slutsåld 2.500 kr

Caroline af Ugglas – Nescafé med sällskap – Slutsåld 3.500 kr

Caroline af Ugglas – Portfölj – Iberiska betraktelser- Slutsåld 10.500 kr

Caroline af Ugglas – Förväntan – Slutsåld 4.250 kr

Caroline af Ugglas – Gatumusikanten – Slutsåld 5.200 kr

Mer om Caroline af Ugglas

Tavlor av Caroline af Ugglas

“Min morfar var konstnär, min mamma sångerska. De umgicks mycket. Jag sa som ung att jag definitivt inte skulle bli konstnär. Morfar hade nämligen konstnärskapet som ursäkt att få bete sig lite hur som helst. Men sen upptäckte jag mig själv sitta och måla och blev duktig på det.” – Caroline af Ugglas

Hur målar Caroline af Ugglas? 

Caroline af Ugglas tillbringar 5-8 timmar i ateljén varje dag, en rutin som etablerats sedan hennes första målning såldes. Under målandet lyssnar hon på ljudböcker, en metod som blivit ett terapeutiskt inslag i hennes arbete. Hon insåg att hon tidigare blev mentalt påverkad av att arbeta isolerad med sitt måleri, vilket ledde till att människor hon mötte utomhus såg ut som drakar eller andra fantasivarelser från hennes ateljé.

Vad baseras Caroline af Ugglas konst på?

Konsten av Caroline af Ugglas baseras ofta på fotografiska förlagor, och den största inspirationskällan är resor världen över. Hon gör det till en vana att fotografera när miljön väcker hennes intresse. Särskilt de forna öststaterna har varit inspirerande för henne, som hon själv uttrycker det: ”defekterna är effekterna”.

“Jag har rest väldigt mycket i öststaterna, i Georgien, Ukraina och Rumänien bland annat. Människorna lever – det finns inte så mycket clownnäsa där. Stockholm funkar inte som poesi i bildform för mig. Det är så klart snyggt och så vidare, men det ger inte så mycket. Tidigare hade jag en svart bok som jag skrev ned i. Gå förbi en uteliggare. Och en svart klocka. Och tillsammans blir det en tavla. En smula ironi, bitterhet och ångest. Det ska vara någon slags poesi i bilden. Det ska se glatt och härligt ut, fint att titta på, men det ska finnas en baksida. Clownnäsan är ett slags utropstecken som påminner om att man ska hitta baksidan.” – Caroline af Ugglas

Målar Caroline af Ugglas med olja?

Caroline af Ugglas började måla med akrylfärger när hon var tolv år gammal. Hon utövade konsten i hemlighet, ofta som ett alternativ till att studera. Med tiden samlades många av hennes målningar under sängen. Hennes konstnärskap tog verklig fart när hon som 20-åring fick ett stipendium under en period då hon knappt hade pengar till mat.

“Det var under en tid när jag åt nudlar och hunden fick bättre mat än mig. Efter att jag erhållit stipendiet, köpte jag oljefärger, dukar och ett staffli,” berättar Caroline af Ugglas. 

Denna övergång markerade början på hennes seriösa satsning på måleriet. Innan dess hade hennes fokus varit främst på musiken, och konsten hade legat vilande i några år. Även om musiken fortsatte parallellt, och hon ställde ut och sålde en del verk, är det först på senare tid som Caroline af Ugglas konst verkligen har gjort sig ett namn inom konstvärlden.

Clownnäsan i Caroline af Ugglas-konstverk

Clownnäsan är ett centralt och återkommande motiv i Caroline af Ugglas konstverk, ett element som många redan kan vara bekanta med. Af Ugglas lämnar det upp till varje betraktare att tolka clownnäsan på sitt sätt. Oavsett om man ser det som en mörk avigsida av människans natur – ett tema som Caroline af Ugglas ofta utforskar – bidrar detta till ett psykologiskt djup i hennes måleri.

Inspiration till Caroline af Ugglas tavlor

Inspirationen till Caroline af Ugglas tavlor är svår att knyta till någon specifik konstnär. Istället finner hon ofta inspiration i utvecklingen av en konstnärs levnadsbana, snarare än konstnären i sig. Närmast en husgud i hennes ögon är dock Ernst Billgren, som även har fungerat som hennes mentor. Billgren har bistått med trösterika ord när målarkrampen har gjort sig påmind.

När af Ugglas ombeds beskriva sin konst nämner hon att hon som ung myntat en egen ism – antideppresivismen.

Vill Caroline af Ugglas beröra känslor med sin konst?

“Vet inte om det stämmer fortfarande, men lite faktiskt. Jag kan gilla andras konst som river upp känslor och berör – även berör illa. Det viktigaste är att beröras. Jag köper hem såna tavlor och sätter upp dom på väggarna, men plockar ned dom för att jag inte klarar av de känslor de rör upp. Därför försöker jag i min konst förmedla romantik och harmoni och så får man leta efter den där disharmonin. Den största utvecklingen sker inte genom att man ändrar stil utan när man gör fel och till slut lyckas ta sig ur detta fel. Ofta uppstår då en wow-upplevelse. Det största som lett fram till idag är just genom dessa misstag.” – Caroline af Ugglas 

Väljer Caroline af Ugglas konst eller musik?

Negativa händelser kan ibland leda till oväntad personlig utveckling. På detta vis kan Caroline af Ugglas paradoxalt nog tacka sin stränge konstnärsmorfar för sitt engagemang i konsten. Det var nära att hon övergav måleriet helt för att enbart ägna sig åt musiken, ett arv från sin mor.

Trots morfaderns inflytande, fann måleriet ändå sin väg tillbaka till af Ugglas – eller kanske var det hon som återfann vägen till konsten. Den levande antideppresivismen som kännetecknar Caroline af Ugglas konstverk kan möjligen ha sina rötter i de tidiga utmaningarna i morfaderns ateljé. Även om det endast är spekulationer, tillför dessa tankar en fascinerande dimension till hennes komplexa konstnärskap, där både musiken och måleriet fortsätter att spela viktiga roller.

Caroline af Ugglas bästa konstminne

I sann rebellisk anda fokuserar Caroline af Ugglas inte på sina bästa konstminnen, utan minns istället en tråkig händelse från sin ungdom. Denna händelse verkade under en tid kunna sabotera hennes möjligheter att utvecklas till en framgångsrik konstnär.

“Jag bad min morfar att måla en röd bil till mig. För det motivet låg liksom utanför hans ramar. Senare kommer jag hem till honom och då presenterar han konstverket som jag önskat – en utklippt bild av en bil har han låtit klistra på tavelduken som ett … kollage? Jag vet än idag inte om det var något slags statement från hans sida… Jag tog i alla fall hem den och låtsades att jag tyckte om den. Och lite senare tog jag bort bilen. Grejen var att han hade målat nånting under bilen som han kanske upplevde blev misslyckad.” – Caroline af Ugglas

Det är oklart om morfadern försökte sända ett budskap om konstnärers integritet eller om det bara var ett skämt. Caroline reflekterar över detta och jämför med sin egen inställning: “Om mina barn bad mig måla något, så skulle jag göra det.”

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se