Plura Jonsson

Han målar som han skriver låtar. Vilket innebär att han sätter penseln till papperet och ser vad som händer.
Läs mer

Plura Jonsson – Långviken 3.900 kr

Plura Jonsson – Konserten 4.500 kr

Plura Jonsson – Still life 4.500 kr

Plura Jonsson – Kväll vid Sankt Eriksbron – Slutsåld 3.900 kr

Plura Jonsson – Självporträtt – Slutsåld 3.200 kr

Plura Jonsson – Sånger vid Nedergården – Slutsåld 3.600 kr

Plura Jonsson – Sång från Koster – Slutsåld 2.500 kr

Plura Jonsson – Atlantis – Slutsåld 2.500 kr

Mer om Plura Jonsson

Färgglad och folkkär

Plura Jonsson, född 10 augusti 1951 i Norrköping, är en svensk konstnär, låtskrivare, sångare, gitarrist och författare. Jonsson växte upp i Norrköping på Sankt Persgatan vid Bergsbron, två kvarter från Motala ström, med föräldrar och syskon. På det tidiga 1970-talet flyttade Plura till Stockholm, där han idag är bosatt på Kungsholmen. Han är den mest kände medlemmen i gruppen Eldkvarn, där han skriver och sjunger de flesta låtarna. Vid sidan av gruppen har han gett ut soloskivan Plura 1996.

Karriär

Plura blev 2007 uppmärksammad för den blogg han skrev som ett led i lanseringen av Eldkvarns album Svart blogg, och den 6 juli samma år var han värd för Sommar i Sveriges Radio P1. Han utgav 2008 självbiografin Resa genom ensamheten som delvis bygger på texter från bloggen och Sommar-programmet. Året därpå utkom hans första kokbok, och 2010 ledde han tillsammans med Mauro Scocco programmet Mauro & Pluras kök i TV8, som 2011 följdes upp med Pluras kök i TV3. År 2010 medverkade han även i TV4-programmet “Så mycket bättre”. Plura ägnar sig även i viss utsträckning åt att måla tavlor.

Kreativ process

Plura har målat så länge han kan minnas. Han har aldrig fått någon egentlig utbildning på området utan är autodidakt när det kommer till måleriet. Pluras kreativa process är en mycket organisk sådan. Han förklarar på följande vis: “Jag målar förresten ungefär som jag skriver låtar. Jag vet inte vad det ska bli, utan sätter pennan/penseln till papperet och ser vad som händer och i bästa fall hamnar man i ett tillstånd som varar i ett par dagar, veckor eller den tid det tar att få målningen klar.”

Kväll vid St Eriksbron

”Kväll vid St Eriksbron” är en stämningsbild där konstnären kan tänkas ha varit drabbad av -the blues-. Koloriten är ju också sådan, blått och melankoliskt, måhända ett litet stycke Stockholm skildrat vid hemvändandet av den folkkäre trubaduren, efter dryckeslag med vänner. Dock är denna spiritusromantiska spekulation endast fiktion – den verkliga bakgrunden till tillkomsten är dock inte torftigare. Plura fick vid ett tillfälle ett MMS av sin vän och musikerkollega Mauro Scocco föreställandes just detta som vi ser avbildat. Tunnelbanans gula ljus skiner hoppfullt och utav trevnad i det i övrigt kompakta mörkret.

Sånger vid Nedergården

”Sånger vid Nedergården”: En lustfylld litografi som avbildar en musikers vision av paradisisk utopi. Förlagan till ”Sånger vid Nedergården” är en turnéaffisch som Plura gjorde till Eldkvarn 1994. Lekfullt naivistiskt slår gitarristen på sin lyra, ackompanjerad av en trumslagare och en basist vars kontrabas förvandlats till en ståtlig giraff. Härliga vidsträckta ängslandskap är skådeplatsen för denna musikaliska sammandrabbning, en sammandrabbning där trion för övrigt förlänats egyptiskt värdeperspektiv. Det sistnämnda, ett esoteriskt inflikande, syftar på hur bakgrundsgestalten, gitarristen, i själva verket är störst utav de tre. Kanske en undermedveten finnessfullhet som avslöjar Pluras mening om de respektive musikanternas rangordning? Men om den saken låter vi vara osagt, för när allt kommer omkring är det ett måleri som utstrålar ödmjukhet och lekfull experimentlystnad.

Atlantis

”Atlantis”: Pluras måleri är genomgående färgglatt och ofta lekfullt. Med undantag av den mer sobra ”Kväll vid St Eriksbron” är de utav Pluras alster som finns representerade på Galleri Stockholm.se alltsomoftast drömskt och fantasifullt. I litografin ”Atlantis” möts man återigen av de musikaliska inslagen: en kvinna spelar en undervattensmelodi framför spiskransen på sin gitarr – eller är det möjligtvis så att undervattensvärlden kommit upp på land för ett tillfälligt besök? Hursom samsas här abborrar med människor i denna semi-nautiska fantasi. Blomvasen genomgår en successiv metamorfos till att bli en vajande utsträckt blomprydd tång. Och mitt i denna fiskvänliga rymd finns stjärnor och levande ljus; en behaglig rusfylld dröm befriad av det vaknas logik – signerad Plura.

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se