Karin Petri Wennström

Karin Petri Wennström

Det finns något lätt och luftigt i Karin Petri Wennströms bilder såväl i de föreställande som i de abstrakta.
Läs mer

Mer om Karin Petri Wennström

Bakgrund

Karin Petri Wennström är autodidakt konstnär och jobbade länge som förskolelärare. En chans manifesterade sig att ta en paus från arbetet för att prova på konstnärskap på heltid, och detta visade sig vara rätt väg för Karin. Året var 1988. Även om hon inte gått någon konstutbildning så har hon gått diverse kurser, bland annat i grafik. Dessutom fanns redan tidigt ett stort kontaktnät av konstnärer som hon kunde lära sig från. Att ha tagit steget till att arbeta som konstnär på heltid var på många sätt en dröm – men att leva helt på konsten medför många ovissheter också.

Inspiration

Karin inspireras av många konstnärer och känner egentligen inte att någon särskild husgud finns att nämna. Tre modernister dyker i alla fall upp: Paul Klee, Edward Hopper och David Hockney. Som grafiker har hon tittat mycket på Helmtrud Nyström, Lennart Achenbrenner och Horst Jansen. Vad som i övrigt inspirerar henne skapandet är i hög grad vardagssituationer. Små, enkla företeelser, inte så mycket stora svulstiga ämnen. Och så naturen förstås.

– Vad har du för tillvägagångssätt?

– Det är kaos, säger Karin skrattandes. Jag har nästan alltid grafik som utgångspunkt.

Medier och tekniker

Karin jobbar i ett antal olika medier. Däribland collografi, en djuptrycksteknik som innebär att man istället för kopparplåt jobbar med kartong. På denna kartong smetar man ut en massa som man sedan kan rista i. Därefter lägger man materialet i koppartryckspressen. Annars etsar Wennström även i koppar. Dock finns krux med koppartryck – dels att man då måste ha att göra med giftig järnklorid, därtill är kopparplåtar dyrare. Och det sistnämnda utgör också en viktig skillnad i hur man mentalt ställer sig till mediet då man utan alltför mycket grubblerier kan slänga en kartong som man arbetat med – vilket man kanske inte i första taget gör med en dyrare kopparplåt. Dessutom är en collografi-kartong väldigt lätt att bearbeta och det går att använda samma kartong uppåt femtio gånger.

På senare år har även fotopolymer introducerats mer i Karins kreativa arsenal. Fotopolymer är en ljuskänslig yta som belyses av UV-ljus och som sedan framkallas i vatten. I detta medium kan man bland annat arbeta med foton som förs över till OH-film eller måla direkt på filmen som sedan etsas in i den ljuskänsliga plåten med UV-ljus.

Arbetssätt

– Jobbar för det mesta vardagar, dagtid. Halva året är jag och min man (Berndt Wennström) på landet, då jobbar vi i ateljén på gården. Och då tenderar det att bli mer naturmotiv.

– Vad tror du händer framöver med ditt konstnärskap?

– Jag önskar jag hade en idé om framtiden, men jag hoppas bara få fortsätta så här framöver. Tenderar i för sig bli lite mer måleri och collage.

Stil

Karin Petri Wennström beskriver sin konst som lite naivistisk. Och smått drömsk.

 

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se

Separatutställningar

Galleri K, Karlstad 1994
Bild&Form, Karlskrona 1995
Vadstena Konstgille, Vadstena 1997
Galleri Sigma, Växsjö 1998
Stadshuset, Falkenberg 1998
Konstfrämjandet, Uddevalla  1998
Galleri Katarina, Stockholm   2001
Olsson&Uddenberg, Göteborg 2001
Latona Galleri, Saltsjö-Duvnäs  2002
Galleri Eva Solvang, Stockholm 2003Samlingsutställningar:
Grafiska Sällskapet
Konstfrämjandet
Liljevalchs Vårsalong
Rosendals Trädgårdar
Wärdshuset Lasse Maja
Södra Galleriet
Galleri Eva Solvang
Konstfrämjandet, StockholmRepresenterad:
Grafikens Hus, Mariefred
Div.  kommuner och landsting