Gunnar Cyrén

Glaskonst med egyptisk inspiration samt formgivare bakom Nobelservisens glas och bestick.
Läs mer

Gunnar Cyrén – Svart snaps 1.900 kr

Gunnar Cyrén – Vit snaps 1.900 kr

Gunnar Cyrén – Silver snaps 1.900 kr

Gunnar Cyrén – Röd snaps 1.900 kr

Gunnar Cyrén – Guld snaps 1.900 kr

Gunnar Cyrén – Blå snaps 1.900 kr

Gunnar Cyrén – Champagne – Mörkgrå | Klicka för att se skulptur i 360° 2.300 kr

Gunnar Cyrén – Champagne – Klarglas | Klicka för att se skulptur i 360° 2.300 kr

Gunnar Cyrén – Champagne – Lila 2.300 kr

Mer om Gunnar Cyrén

Gunnar Cyrén, född 1931 i Gävle där han ännu bor, är en av Sveriges främsta silversmeder och glasformgivare genom tiderna. Hans allra mest uppmärksammade arbete utfördes till Nobelprisets 90-årsjubileum 1991, då han till Nobelfesten i Blå hallen skapade inte bara hela glasservisen utan också besticken. Till Cyréns senare verk hör glasservisen Jasmine för USA:s ambassader, beställare utrikesminister Hillary Clinton.

Cyrén började designa för Orrefors 1959. Där skapade han unika föremål och praktpjäser, och gjorde modeller för serieproduktion. “Mina tolv år som orreforsare gjorde mig till något mer än glasdesigner. Jag trivdes med att gå där och trampa dag ut och dag in – till slut blir man en del av den lokala glaskulturen” – Cyrén om sin tid på det berömda glasbruket.

GalleriStockholm förmedlar, som framgår på annat ställe i hemsidan, en hel rad av Cyréns Orrefors-pjäser.

Permanentutställning

Länsmuseet Gävleborg i Gävle arrangerade sommaren 2011 en Cyrén-utställning i den permanenta Cyrénsalen. Bredden i hans hittills sex decennier långa konstnärsverksamhet framgick av utställningsrubriken ”Design i silver, guld, glas och plast”. Där visades drygt 250 föremål från perioden 1959-2010, de flesta ägda av museet som stöttas av bland annat Gävle Musei vänner, och förstås av Cyrén med hans blomstrande verksamhet.

Vid 22 kom Cyrén in på Konstfack i Stockholm. Då hade han redan gesällbrev som guldsmed. Under utbildningen tog han gesällbrev också i silversmide. Detta var början av 50-talet och det trendiga var medeltiden och exotiska kulturer. Jugend var under denna tid ett skällsord, Cyrén förstod själv aldrig riktigt varför och uppskattade denna konstriktning litet i smyg. Lite senare i karriären plockade han fram dessa tendenser, vilket man kan skönja i hans Nobelglas – bland mycket annat. Han gick för övrigt ut Konstfack som kursetta och fick medalj.

Efter nästan tolv år vid Orrefors antog Cyrén 1971 utmaningen att formge plastprodukter för matbordet och köket hos det amerikanska företaget Dansk International i New York. Vid drygt 40 slutade han vid Dansk och satsade helhjärtat på det konstnärliga hantverket med silver och guld.

En av Gunnar Cyréns stora inspirationskällor är den egyptiska konsten och arkitekturen. Därav ett uttalande till utställningschefen Kristina Lindkvist inför 2011 års Cyrén-utställning i Gävleborgs länsmuseum:
“Forntida arkitektur kan förlora sin tänkta innebörd men aldrig sluta på verka oss. Därför är vi alltid redo att älska en god form oavsett om den ska brukas eller inte.”

Fotnot: Nobelstiftelsen hade ingen egen specialkomponerad festservis under tiden 1901-1990 till Nobelfesten. Först till 90-årsjubileet 1991 skapade man en sådan, och den använder man fortfarande. Tre konstnärer har designat den – tallrikarna är formade av Karin Björquist, glas och bestick av Gunnar Cyrén och dukar och servetter av Ingrid Dessau.

 

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se