Lars Jonsson

Ljuset och det realistiska avbildandet minner om förra sekelskiftets svenska guldålder.
Läs mer

Lars Jonssons konstverk

Lars Jonsson – Spegling – Slutsåld 4.900 kr

Lars Jonsson – Aprilljus – Slutsåld 4.900 kr

Lars Jonsson – Kvällstankar -Slutsåld 4.900 kr

Lars Jonsson – Strandspeglingar – Slutsåld 23.000 kr

Lars Jonsson – Vår strand – Slutsåld 4.900 kr

Lars Jonsson – I blå skugga – Slutsåld 4.900 kr

Mer om Lars Jonsson

Lars Jonsson föddes 1952 i Stockholm. Numer bosatt i Hamra socken på södra Gotland, Lars kom till Gotland redan som 5-åring, men då endast över somrarna. Redan där och då fanns intresset både för djur och natur och även avbildandet av desamma. Om det var vurmen för naturen som ledde honom till att måla av naturen eller, tvärtom, lusten att måla som fick honom att bli passionerad ornitolog kan han själv inte svara på. Inspireras gör Jonsson av stora namn såsom Anders Zorn, John Singer Sargent och Louis Agassiz Fuertes. Förutom dessa inom måleriet inspireras han även av naturen – fåglar, ljuset vid stränderna och kulturmarker triggar igång hans kreativa flöden.

Kreativ process

Arbetet sker främst ute på fältet. Jonsson skissar en hel del, material som senare kan komma till användning i studion, men även majoriteten av måleriet kommer till i fält. Så kallat plen air. Det är en fransk term för en praktik som går tillbaka ett par hundra år i historien – en relativt modern företeelse, men något som förmodligen alltmer försvinner idag då konstnärer med lätthet kan arbeta med hjälp av kameror och datorer.

-Vad finner du för fördelar med plein air-måleri?

– Närvarokänslan i upplevelsen. Ljuset och stämningar är oerhört viktiga för mig, säger Jonsson.

På galleristockholm.se tillhandahåller vi en rad litografier från Jonssons portfölj Strandspeglingar.

Aprilljus

I litografien Aprilljus syns ett fågelpar invid klipphällar avbildade med en för Jonsson typiskt virtuos stämningskänsla. Ljuset och det realistiska avbildandet minner om förra sekelskiftets svenska guldålder, främst kanske Bruno Liljefors men även Zorns akvareller. Motivet får en dynamik i hur bakgrunden bearbetats: stenar och vatten är skissartat, impressionistiskt framställda medan fågelparet däremot är mer genomarbetade. På det viset drar blicken till fågelparet medan bakgrunden bildar en atmosfärisk fond.

Kvällstankar

I litografien Kvällstankar möts man även där av ett fågelpar. Men koloriten går i skymningsgult där den förra gick i en sval blå ton. Det är kort och gott två fåglar i strandbrynet. En klippa syns och som titeln avslöjar är tidpunkten kvällning. Men trots denna enkelhet slår den betraktaren med dess perfekta valörmåleri. Åtminstone för vem som helst som någon gång stilla betraktat en solnedgång i svenskt kustlandskap.

Vår strand

Den tredje av fem i portföljen Strandspeglar är titulerad Vår strand, titeln syftar dock varken på din eller min strand utan den lilla fjädertäckta familjeenhet som synes vid strandbrynet. En mamma och hennes tre små, trion försiktigt utforskandes sin omgivning medan modern moderligt övervakar. Även denna är utförd av Jonssons typiska stil, koloriten ännu lite kallare än i Aprilljus (kanske fann Jonsson motivet i mars?) och förgrunden är strösslad av ett imponerande myller av sandkorn. Såsom ju är förväntat på vilken strand som helst, men som däremot kräver sin konstnär.

Passa nu på att skaffa dig egna originallitografier av Sveriges kanske främsta fågelmålare – jämte Liljefors möjligtvis.

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se