Åsa Jungnelius

Skapade på gränsen mellan ordentligt och unikt blev dessa glas mer mänskliga och samtidigt besjälade av Åsa Jungnelius skaparkraft.
Läs mer

Åsa Jungnelius – Crackle vas 175mm 2.999 kr

Åsa Jungnelius – Sugar dandy coupe champagneglas blå 32cl 799 kr

Åsa Jungnelius – Crackle vas rosa 270mm 4.000 kr

Åsa Jungnelius – Crackle skål rosa 250mm 1.899 kr

Åsa Jungnelius – Sugar dandy coupe champagneglas grön 32cl 649 kr

Åsa Jungnelius – Crackle skål 250mm 3.200 kr

Åsa Jungnelius – Crackle vas cirkulärt glas 370mm 13.000 kr

Åsa Jungnelius – Crackle vas cirkulärt glas 270mm 4.000 kr

Åsa Jungnelius – Crackle vas cirkulärt glas 175 mm 3.500 kr

Mer om Åsa Jungnelius

Vill påverka med sin glaskonst

Åsa Jungnelius, född i Stockholm och knuten till Kosta Boda sedan 2007 har länge fängslats av hur ett objekts värde skapas och dess förmåga att berätta och kommentera vår omvärld. Åsa Jungnelius utmanar ständigt etablissemanget genom att ifrågasätta samhällets strukturella normer. Resultatet är knivskarpa kommentarer dragna till sin yttersta spets. Åsa Jungnelius konst spänner över ett brett spektra som berör frågor kring estetiska hierarkier, mode, shopping, dekadens och konstruktionen av könsroller. Referenser som tydligt tar sig uttryck i serierna Jackie och Make Up.

Som sjuttonåring hoppade Åsa Jungnelius av gymnasieplugget i Stockholm för att gå i lära som glasblåsare på Orrefors glasskola. Rekordsnabbt blev hon en av de mest kreativa svenska glaskonstnärerna som väcker stort internationellt intresse.

Åsa Jungnelius nyfikenhet och vilja att studera internationella glaskonstinfluenser har fått henne att arbeta i  hyttor i  England, Italien, Kenya och USA (Pilchuck).

Stil

Åsa Jungnelius är känd för sitt suggestiva konstnärskap med en fantasirikedom som via hennes verk utmanar samhällsföreteelser hon vill påverka.
År 2004 tog Åsa Jungnelius examen på linjen för glas och keramik på Konstfack. Särskilt uppmärksammade skapelser i examensutställningen blev ett par stilettklackade transparenta glasskor och en kristallkrona som året efter visades vid Liljevalchs utställning Formbart.

Utmärkelser

Åsa Jungnelius särpräglade talang och höga produktivitet uppmärksammades flitigt i glaskonstvärlden.  2008 var hon utsedd till Årets designer i Sverige och därmed nominerad för  sjunde omgången av EDIDA/ELLE Deco International  Design Awards.

Kosta Boda

En av Åsa Jungnelius första uppgifter för Kosta Boda var formgivningen av en serie för det dukade  bordet. Det var ett helt nytt uppdrag för en konstnär utan erfarenhet av att skapa produkter där glasets funktion är viktigt.  Serien Jackie blev det strålande resultatet. Bland annat stora skålar och vaser i skirt rosa, lila och orangea färger. Magisk kraft, en mix av mycket gammalt och helt nytt.  De robusta glasen med översta kanten målade med tillsynes rinnande guld.  Skapade på gränsen mellan ordentligt och unikt blev dessa glas mer mänskliga och samtidigt besjälade av Åsa Jungnelius skaparkraft.

Verk

Glaskonst i form av läppstift är Åsa Jungnelius idé, förverkligad i  både stort och mindre format.

Pokalerna Make Up lyfter på humoristiskt sätt frågan om det kvinnliga i förhållande till det manliga i samhället.

Åsa Jungnelius utgav serien Sugar Dandy 2010.  Glasens form och färg höjer glaskonstverket till en ny nivå.

Ljuslyktan Snippan är en harmoniskt formad lykta i sobert svart. Åsa Jungnelius leker med våra sinnen när hon skapar former som frångår våra invanda ramar. Hon vill få oss att se skönheten i förut inte skapade former.

2012 är som alla år ett framgångsrikt Jungnelius-år. Geniet Åsa lockar fram vårkänslorna med sin generösa Champagne Coupe  i rosa och grönt, och Make Up-serien utökas. Serien handlar om hur vi skapar identitet genom fenomenet shopping. Nu har hon  format en  serieläppstift och nagellack i mindre format, Make Up Mini. Det kaxiga formspråket är detsamma och färgerna förföriska.

Åsa Jungnelius står gärna också muntligt till svars för sin ambitiöst expressiva konst med vilken hon gör ett starkt avtryck i samhället via sin fantasi och skaparkraft i imponerande kärlek till glaskonsten.  Förhållandet till smink i glaskonstsammanhanget har anknytning till att hon ser på smink som en delvis bortglömd statussymbol. Det är viktigt att de symbolerna kommer fram i dagsljuset och ut ur fickorna och får den status som de bör ha.  Att måla sig själv är ett sätt att ta fram sin personlighet.  Beroende på om och hur du använder smink så bemöts du på olika sätt, menar Åsa Jungnelius.

Åsa Jungnelius och Ludvig Löfgren – känd för bland annat ”My Wide Life” (bombastiskt och vilt) – bildar ett av två äkta glaskonstpar arbetande för Kosta Boda.  Det andra, äldre, paret är Bertil Vallien och Ulrika Hydman Vallien.

Christopher Scott
Copyright © GalleriStockholm.se