Gunnar Cyrén

Gunnar Cyrén

Glaskonst med egyptisk inspiration samt formgivare bakom Nobelservisens glas och bestick.
Läs mer

Gunnar Cyréns konstverk

Gunnar Cyrén – Nobel kanna
Födelsedagar och Presenter, Morsdag, Orrefors, Gunnar Cyrén
1.890 kr

Gunnar Cyrén – Nobel karaff
Orrefors, Gunnar Cyrén
2.499 kr

Gunnar Cyrén – Nobel champagneglas
Orrefors, Gunnar Cyrén
799 kr

Gunnar Cyrén – Nobel martini
Orrefors, Gunnar Cyrén
799 kr

Gunnar Cyrén – Nobel öl
Orrefors, Gunnar Cyrén
699 kr

Gunnar Cyrén – Nobel wine
Orrefors, Gunnar Cyrén
599 kr

Gunnar Cyrén – Nobel vin
Orrefors, Gunnar Cyrén
499 kr

Gunnar Cyrén – Sofiero karaff
Orrefors, Gunnar Cyrén
2.390 kr

Gunnar Cyrén – Sofiero skål liten
Orrefors, Gunnar Cyrén
2.390 kr

Gunnar Cyrén – Sofiero skål mellan
Orrefors, Gunnar Cyrén
2.890 kr

Gunnar Cyrén – Sofiero skål
Orrefors, Gunnar Cyrén
3.890 kr

Gunnar Cyrén – Sofiero vas
Orrefors, Gunnar Cyrén
2.390 kr

Gunnar Cyrén – Sofiero vas stor
Orrefors, Gunnar Cyrén
1.890 kr

Gunnar Cyrén – Sofiero OF 4-pack
Orrefors, Gunnar Cyrén
899 kr

Gunnar Cyrén – Sofiero OF
Orrefors, Gunnar Cyrén
299 kr

Gunnar Cyrén – Sofiero Highball
Orrefors, Gunnar Cyrén
349 kr

Gunnar Cyrén – Old Fashion
Orrefors, Gunnar Cyrén
349 kr

Gunnar Cyrén – Blå snaps
Dryckesglas, Orrefors, Gunnar Cyrén
1.390 kr

Gunnar Cyrén – Guld snaps
Dryckesglas, Orrefors, Gunnar Cyrén
1.390 kr

Gunnar Cyrén – Röd snaps
Dryckesglas, Orrefors, Gunnar Cyrén
1.390 kr

Gunnar Cyrén – Silver snaps
Dryckesglas, Orrefors, Gunnar Cyrén
1.390 kr

Gunnar Cyrén – Svart snaps
Dryckesglas, Orrefors, Gunnar Cyrén
1.390 kr

Gunnar Cyrén – Vit snaps
Dryckesglas, Orrefors, Gunnar Cyrén
1.390 kr

Mer om Gunnar Cyrén

Gunnar Cyrén, född 1931 i Gävle där han ännu bor, är en av Sveriges främsta silversmeder och glasformgivare genom tiderna. Hans allra mest uppmärksammade arbete utfördes till Nobelprisets 90-årsjubileum 1991, då han till Nobelfesten i Blå hallen skapade inte bara hela glasservisen utan också besticken. Till Cyréns senare verk hör glasservisen Jasmine för USA:s ambassader, beställare utrikesminister Hillary Clinton.

Cyrén började designa för Orrefors 1959. Där skapade han unika föremål och praktpjäser, och gjorde modeller för serieproduktion. ”Mina tolv år som orreforsare gjorde mig till något mer än glasdesigner. Jag trivdes med att gå där och trampa dag ut och dag in – till slut blir man en del av den lokala glaskulturen” – Cyrén om sin tid på det berömda glasbruket.

GalleriStockholm förmedlar, som framgår på annat ställe i hemsidan, en hel rad av Cyréns Orrefors-pjäser.

Permanentutställning

Länsmuseet Gävleborg i Gävle arrangerade sommaren 2011 en Cyrén-utställning i den permanenta Cyrénsalen. Bredden i hans hittills sex decennier långa konstnärsverksamhet framgick av utställningsrubriken ”Design i silver, guld, glas och plast”. Där visades drygt 250 föremål från perioden 1959-2010, de flesta ägda av museet som stöttas av bland annat Gävle Musei vänner, och förstås av Cyrén med hans blomstrande verksamhet.

Vid 22 kom Cyrén in på Konstfack i Stockholm. Då hade han redan gesällbrev som guldsmed. Under utbildningen tog han gesällbrev också i silversmide. Detta var början av 50-talet och det trendiga var medeltiden och exotiska kulturer. Jugend var under denna tid ett skällsord, Cyrén förstod själv aldrig riktigt varför och uppskattade denna konstriktning litet i smyg. Lite senare i karriären plockade han fram dessa tendenser, vilket man kan skönja i hans Nobelglas – bland mycket annat. Han gick för övrigt ut Konstfack som kursetta och fick medalj.

Efter nästan tolv år vid Orrefors antog Cyrén 1971 utmaningen att formge plastprodukter för matbordet och köket hos det amerikanska företaget Dansk International i New York. Vid drygt 40 slutade han vid Dansk och satsade helhjärtat på det konstnärliga hantverket med silver och guld.

En av Gunnar Cyréns stora inspirationskällor är den egyptiska konsten och arkitekturen. Därav ett uttalande till utställningschefen Kristina Lindkvist inför 2011 års Cyrén-utställning i Gävleborgs länsmuseum:
”Forntida arkitektur kan förlora sin tänkta innebörd men aldrig sluta på verka oss. Därför är vi alltid redo att älska en god form oavsett om den ska brukas eller inte.”

Fotnot: Nobelstiftelsen hade ingen egen specialkomponerad festservis under tiden 1901-1990 till Nobelfesten. Först till 90-årsjubileet 1991 skapade man en sådan, och den använder man fortfarande. Tre konstnärer har designat den – tallrikarna är formade av Karin Björquist, glas och bestick av Gunnar Cyrén och dukar och servetter av Ingrid Dessau.

 

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se