Göran Wärff

Göran Wärff


Läs mer

Mer om Göran Wärff

Vill förmedla glaskonstens magi
Göran Wärff är född 1933 på Gotland, Sverige och är svensk formgivare samt glaskonstnär. Göran Wärff kom från Pukeberg, ett av Sveriges äldsta och bäst bevarade glasbruk där han var verksam mellan 1959-64, till Kosta Boda vid mitten av 60-talet och har sedan dess innehaft något av en ledarroll i det svenska glaskonstnärslandskapet.

 

Under sitt äktenskap med makan Ann Wolff (1960-72) arbetade de gemensamt med produktionen, bland annat utformade de Bravaskålarna (1966) och servisglaset Prince (1969). Wärff är en utav få lyckliga själar som tillhör skaran svenska glaskonstnärer som även gjort sig ett namn utanför vårt rikes gränser.

 

Wärffs erfarenhet av glaset som kreativt medium sträcker sig över fyra decennier, erfarenheten är sålunda diger – och själva utformandet utav hans kreationer sker genom ett intimt samarbete med brukets glasmästare. Sedan han anlände till Kosta Boda 1964 har han skapat sig ett signum kring tillvaratagandet av ljuset i de skapade föremålen och hur dess brytning skapar liv och rörelse. Det levande i hans verk kommer sig även av att Wärff hämtar rikligt med inspiration från naturen: hur ljuset ter sig i horisontens brytning – mer specifikt menar Wärff just den australiska atmosfären. Detta eftersom han haft en studio i Sidney där han undervisade i glaskonstens värv. Åren mellan 1974-85 var Wärff verksam dels i Australien och Storbritannien men är sedan 1986 åter knuten till Kosta Boda.

På följande vis uttrycker sig Wärff själv om skapelseprocessen: ”Den glödande glasmassan inne i ugnen lockar mig till upptäckter. Varje start ger mig på nytt lusten att förmedla upplevelsen av glasets magi. Att göra ett stycke glas till bärare av ljuset, havet och luften. Jag vill skapa en boning åt ljuset, värmen och det sinnliga.”

 

 

Wärff har alltid värnat om de klassiska mästarna inom glaskonsten, och ur denna respekt för traditionen har han funnit sina banbrytande och innovativa skapelser. Han har exempelvis för Kosta Bodas hotells utegård skapat ett glaskonstverk som kombinerar betong som genom sitt sinnrika skapande gör olika framträdande beroende på dygnets ljusspel.

 

Under dagtid uppstår ett färgglatt ljusspel på himlastegen som står lutad mot hotellets vägg, på kvällstid lyser bordsskivorna suggestivt i mörkret. Inför 300-årsminnet av Carl von Linné utformade Wärff en serie med servisglas som anknyter till 1700-talets stilar och trender. Detta var dubbelt passande i det avseendet att Kosta Boda har anor som sträcker sig tillbaka till grundandet 1742. Göran Wärffs mantra lyder som följer: glas är syre – ljus är energi – glas är ljus. Wärff utvecklar med följande esoteriska devis: glas är flytande ljus; glas är rörelse; glas är jord, eld och is. I glasmediet strävar jag efter att skapa ett möte mellan naturen och människan.”

Wärff framstår sannerligen med sitt konstnärskap som en fascinerande alkemist vars verk torde kunna stå emot de mer flyktiga trendtendenser som mindre fulländade konstnärer gärna hänger sig åt. Hans offentliga utsmyckningsuppdrag kan bland annat skådas i operahuset i Sydney, moskén i Abu-Dhabi och domkyrkan i Växjö.

 

Christopher Scott

Copyright © Galleristockholm.se