Anna Ehrner
När det rör sig om hennes konstnärliga verk är det alltid experimentellt, aldrig figurativt.
Läs mer
Anna Ehrners konstverk
Mer om Anna Ehrner
Glaskonst med inspiration av samtiden
Anna Ehrner är född 1948 i Stockholm, Danderyd. Hon är en väletablerad formgivare och glaskonstnär. På gymnasiet fick hon chansen att lära sig keramiskt hantverk. 1973, efter avslutade studier på Konstfack i Stockholm kom hon till Småland och har varit kvar sedan dess.
Sedan 1974, året efter ankomsten, har hon samarbetat med det småländska, välrenommerade glasbruket Kosta Boda. Hon har studerat på det i glaskonstkretsar kända Pilchuck Glass School i Stanwood, Washington. Därtill har hon åren mellan 1992-95 arbetat som lärare på Konstfack. Ehrner finns representerad på Nationalmuseum, Röhsska museet samt Musée des Arts Decoratifs i Paris. Hon har tilldelats utmärkelsen Utmärkt Svensk Form 1992 och 1994, samt är vinnare av Svenskt Glas 1983. Anna Ehrner är upphovskvinna till en av Sveriges mest sålda serviser genom tiderna; glasservisen Line. Hon har även gjort offentliga utsmyckningar. Utöver Line har hon formgivit serien Columbine, servisen Felicia, champagneglasen Athena och ljuslyktan Atoll. Ehrner har även formgivit en bestickserie för Boda Nova.
Glasindustrin
Glasindustrin är enligt Anna Ehrner en svår bransch. Trots detta har Ehrner en snart 40-årig erfarenhet inom Kosta Boda. Hemligheten med detta är att konstant vara ett med glaset. 1968 började Ehrner på Konstfack, en tid färgad av häftiga politiska debatter. Något som enligt Ehrner skiljer sig från dagens klimat, mer inriktat på individualism. Så länge Ehrner kan minnas har hon haft en oerhörd kreativ ådra, även om den kanske inte var särskilt präglad av tecknande och målande. Något som stått som central grund för Ehrner är ungdomens krokistudier. Glasmassans attraktionskraft är för Ehrner dess oändliga möjligheter och dess kraftfullhet. Mediet bjuder på ständiga överraskningar, och tämjandet kommer aldrig till fulländning – även om det är en del av tjusningen; mediets alla komplicerade faktorer.
Inspiration
Anna Ehrner inspireras främst av sina svenska kollegor i glasformgivandets värv: Ann Wolff, Bertil Vallien – för att endast nämna ett par. Det är främst det samtida som skänker inspiration, eller kanske snarare de som blickar framåt och har förmågan att skapa nya former och idéer för framtiden. Därtill är musik och resor två viktiga inspirationselement – vid sidan av det kanske allra mest centrala: glasmassan. Ehrner beskriver glasmassan med ohöljd fascination, detta trots ett intimt samarbete sedan många decennier tillbaks. Den har i hennes ord en oerhört stark egen vilja – på samma gång hård och mjuk. Det är ett mycket organiskt medium där det för Ehrner inte är fråga om att fullt ut tämja glaset i skapelseprocessen. Ur den viljan finns risken att kväva glasets egna tendenser i dess linda. Snarare eftersträvar hon att tämja glasmassan på dess egna villkor. Datorer och dylika tekniska inslag är uteslutna i denna levande process, detta eftersom visionerna måste förmedlas snabbt. På glasbruket har Ehrner fyra glasblåsare som hon delegerar till. Förmedlandet av hennes visioner sker genom att Ehrner tecknar upp sina idéer med krita på golvet i glasverkstaden, därefter förverkligas hennes vision av medhjälparna, som enligt Ehrner, är intuitivt sammanlänkade med hennes stil och vision.
Stil
När Ehrner ombedes beskriva sin glaskonst poängterar hon att det främst är bruksglas hon framställer, oftare än renodlade konstföremål. Men när det rör sig om det mer konstnärliga är det alltid experimentellt, aldrig figurativt. Hennes serie Secret Message med tillhörande glaskula har ett konceptuellt inslag i det avseendet att glaskulan representerar olika själar. Dessa i sin tur kan tillsammans representera relationer och väcker gärna tankar hos betraktaren såsom: hur förhåller sig folk till varandra? Vilka ryms i min värld? På detta vis bjuder Ehrners verk in till existentiellt grubblande och meditation.
Anna Ehrner har även ett inredningsintresse, något som väl förefaller sig ganska naturligt som formgivare. Hennes hem i Småland inreder hon gärna med egna glasverk, dels för att testa nya verk; hur de förhåller sig i olika sammanhang och ljus, men även för att testa hållbarheten på hennes bruksglas. Hennes verk kännetecknas av minimalistiska men kraftfulla former och en förmåga att skapa skimrande färgprakt genom subtila färginslag. Ett annat signum är slöjor av färg insprängda i kristallglaset, exempelvis uppvisar hennes serie Contrast denna spektrala effekt.
Ehrner upphör aldrig experimentera med stil och teknik och hennes glaskonst verkar sålunda oupphörligt stadd i rörelse – ett konstnärskap som man med intresse gärna följer i utveckling.
Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se