Stig Lindberg

Formgivare och illustratör vars servis Berså kommit att bli enormt omtyckt och reproducerad. Konstnärlig ledare på Gustavsbergs porslinsfabrik.
Läs mer

Stig Lindbergs konstverk

Stig Lindberg – Berså – Anteckningsbok 145 kr

Stig Lindberg – Prunus – Glasunderlägg 4-pack 236 kr

Stig Lindberg – Berså – Glasunderlägg 4-pack 236 kr

Stig Lindberg – Berså – Grytunderlägg 236 kr

Stig Lindberg – Prunus – Skärbräda 277 kr

Stig Lindberg – Berså – Tändsticksask 50 kr

Stig Lindberg – Kökshandduk – Berså 156 kr

Stig Lindberg – Kökshandduk – Berså (röd) 156 kr

Stig Lindberg – Konstservetter – Berså 59 kr

Stig Lindberg – Serveringsbricka – Berså (röd) 236 kr

Stig Lindberg – Serveringsbricka – Berså 236 kr

Stig Lindberg – Berså – Bricka – Slutsåld 296 kr

Stig Lindberg – Berså – Kaffe/Teburk – Slutsåld 266 kr

Stig Lindberg – Berså – Skärbräda – Slutsåld 277 kr

Stig Lindberg – Bordslöpare – Berså – Slutsåld 294 kr

Stig Lindberg – Bordstablett – Berså – Slutsåld 146 kr

Stig Lindberg – Kuddfodral – Berså – Slutsåld 202 kr

Stig Lindberg – Förkläde – Berså – Slutsåld 302 kr

Stig Lindberg – Kökshandduk – Berså (blå) – Slutsåld 156 kr

Stig Lindberg – Kökshandduk – Berså – Slutsåld 146 kr

Mer om Stig Lindberg

Stig Lindberg föddes det yngsta av fem barn till Helof och Lydia Lindberg. Han tog studenten 1935 i Jönköping och började samma år på Tekniska skolan i Stockholm. År 1936, bara 20 år gammal, hade han sin första kontakt med Gustavsbergs porslinsfabrik. Fabriken gick dåligt och chefen för fabriken, Axel Odelberg, kunde inte ens lova en sommarpraktikantanställning, varpå den självsäkre unge Lindberg svarade: “Om ni anställer mig så skall jag se till att det blir jobb på fabriken”. Under två sommarmånader fick han visa för Gustavsbergs konstnärlige ledare Wilhelm Kåge vad han kunde och blev därefter Kåges elev.

Under tidigt 1940-tal formgav Lindberg skulpturer i chamotte som Susanna i badet och trädkvinnan Daphne. Ett urval av dessa gjordes sedan i parian under 1970-talet. Redan 1942 blev Stig Lindbergs fajanser kända genom utställningen “Fajanser målade i vår”. Åren 1947-1949 formgav han glas åt Målerås glasbruk och textilier åt Nordiska Kompaniet NK, och arbetade samtidigt som bokillustratör. 1949 efterträdde han Wilhelm Kåge som konstnärlig ledare på Gustavsberg. Under de följande åren introducerade han flera nya keramikserier som den eleganta Pungo (1953), den grafiska Domino (1955), den flamfasta Terma (1955) och en mängd vardagsporslin. På Gustavsberg tillverkades även föremål i plast som Lindberg formgav, till exempel serveringsbrickan Kvartett (1959), termosen Termic (1957) och sparbössanSkotten för Handelsbanken. Han ritade vidare spelkort, textilmönster och omslagspapper.

År 1957 lämnade Lindberg arbetet som konstnärlig ledare på Gustavsberg och blev huvudlärare i keramik vid Konstfack fram till 1972. Två av hans mera kända elever är glaskonstnärerna Ulrica Hydman-Vallien och Bertil Vallien. Under denna tid formgav han glas åt Kosta glasbruk och danska Holmegaard Glasværk, samtidigt som han designade vardagsporslin och mycket annat för Gustavsberg.

Några av hans mer kända serviser är Aveny, Berså, Birka, Coq, Kanton, Linnea, Löv, Spisa Ribb, Traktör och Åland. Han fortsatte att illustrera barnböcker, till exempel Lennart Hellsings Nyfiken i en strut och Krakel spektakel.

Stig Lindberg arbetade också som industridesigner. År 1959 formgav han en TV-apparat med vridbar skärm Lumavision för Luma och 1962 en transistorradio till samma företag. Han gjorde också ett antal offentliga verk, där hans sista arbete var två keramiska väggar i Hotell Al Rashid i Bagdad 1981.

Åren 1971-1980 var Stig Lindberg för en andra period konstnärlig ledare på Gustavsberg. Därefter flyttade han till Italien, där han, liksom i sin sommarbostad i Domsten, fortsatte att arbeta i egen studio. År 1974 insjuknade han i lungcancer, men återhämtade sig. År 1978 formgav Stig Lindberg två bronsskulpturer för Scandia Present AB, “Månfisken” och “Solfågeln”. Han lämnade efter sig en rik produktion av former, färger och illustrationer som inte återspeglar det typiskt strama och svala skandinaviska, utan är mera lekfull, färgglatt och humoristiskt.

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se