Lasse Åberg
Inslag av humor är mycket kännetecknande för Åbergs konstnärskap.
Läs mer
Lasse Åbergs konstverk
Mer om Lasse Åberg
Humoristisk popkonst
Lasse Åberg, vår oerhört folkkäre mångsysslare, är född 1940 i Hofors, men där tillbringade han endast sina sex första månader – därefter flyttade familjen Åberg till Kungsholmen, Stockholm.
Till hans breda palett av talanger kan räknas grafisk designer, filmregissör, manusförfattare, skådespelare, musiker och – sist men inte minst, konstnär. Åbergs konstnärsmässiga skolning skedde genom fyra års grafisk formgivning på konstfack, 1960-1964. Han gick för övrigt samma år där som Jan Lööf och Carl Johan de Geer. Några år därpå påbörjade Åberg ett samarbete med konstnären Ardy Strüwer som resulterade i humorserier. På 1970-talet inledde Åberg den karriärsmässiga aspekt som vi är honom mest förtrogen med: film. Främst känner den breda massan igen Åberg från de folkkära karaktärerna Stig-Helmer samt Trazan Apansson. Lasse Åberg har även spelat in ett antal skivor med Sveriges mest ikoniska gitarrvirtuos: Janne Schaffer.
Inspiration
Det främsta kännetecknet i Åbergs konst är pastischer med Musse Pigg som återkommande tema. Lasse Åberg kan även skryta med att vara en av Sveriges främsta experter på Disney. Den kanske största inspirationen, vid sidan av Disney, är popkonst: Warhol, Lichtenstein, m.fl. ligger Åberg varmt om hjärtat. Därtill är inslag av humor mycket kännetecknande för Åbergs konstnärskap. Lasse Åberg har illustrerat barnböcker, biblar (Bibel 2000) och tunnelbanesäten. Han har även ett eget museum beläget i en ladugård – Lasse Åbergs Museum, som slog upp ladugårdsdörrarna 2002.
Utav Lasse Åbergs alster kan vi på Galleri Stockholm.se med stolthet presentera tolv stycken:
Arcimboldo
Litografin ”Arcimboldo” – en pastisch på och hyllning till den gamle italienske proto-surrealisten, tillika renässansmannen, Guiseppe Arcimboldo och dennes kända porträtt komponerade utav, bland annat, grönsaker, fiskar eller böcker. Åbergs ”Arcimboldo” består utav grönsaker och sädeslag, allt toppat med en kastrull som hatt.
Frispark
Frispark Giclée är ett typiskt exempel på Åbergs humoristiska sinnevärld – en kvintett surikater har bildat mur och inväntar stoiskt bollens ankomst.
Förmögenhetskatt
”Förmögenhetskatt”, ja, bara titeln är underfundig så till den graden att man nästan sätter ankleverpatén i halsen. Målningen i övrigt talar för sig själv.
Patrik och Putrik
”Patrik och Putrik” syftar till en film med samma namn från 1945 med animerade dockor i huvudrollen. Men en sådan referens är inte nödvändig att känna till för att uppskatta Åbergs sedvanligt virtuosa och underfundiga måleri.
Wet Dreams
I ”Wet Dreams” figurerar en kossa som bär på önskningar om en ordentlig ho att stilla sina begär med.
Bladlös tulpan
”Bladlös tulpan” får väl ses som en komisk liten drift med allt vad stillebenmåleri heter.
Cobramouse
I ”Cobramouse” har Åberg låtit Musse Pigg gå genom ett modernismens filter utav transformation.
Hare med rävboa
I ”Hare med rävboa” skickar Åberg en putslustig känga till pälsbärande tendenser runtom i världen.
High and Low
”High and Low” kombinerar Åbergs mest kännetecknande sidor: drift med ikonisk konst (Piet Mondrian) och inslag av Musse Pigg.
Råttchenko
”Råttchenko” är Musse Piggs Åbergsskapade ryska alter-ego.
Stålmusen
Lasse Åbergs ”Stålmusen” parodierar stålmannens kända gestalt, samt innehåller inslag av trompe l’oeil i form av en Musse-liknande skruvbult.
Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se