Gösta Adrian Nilsson
Färgsprakande expressionistisk kubism blandat med surrealistiska och futuristiska motiv kännetecknar GAN.
Läs mer
Gösta Adrian Nilssons konstverk
Mer om Gösta Adrian Nilsson
Gösta Adrian Nilsson, mer känd under kortformen GAN, var den största utav svenska pionjärer för det modernistiska måleriet.
Stil
Som ung lundabo for han till Köpenhamn 1904 för att studera konst och decenniet senare vidare till Berlin för ett fördjupande av just modernistiskt måleri. Att han for till Berlin och inte till Paris, såsom var det vanligare för samtidens konstnärer, var avgörande för hur hans konstnärskap skulle komma att formas. Utifrån denna inspirationsplattform skapade sig GAN sitt signum utav färgsprakande expressionistiska kubism ur Kandinskys kölvatten. Även de surrealistiska och futuristiska konströrelserna väckte hans intresse lite senare i karriären och kom i sin tur att influera den i sig mycket inflytelserike surrealistiska konstnärskretsen Halmstadgruppen.
Konstnärskap
Man kan tala om GANs konstnärskap som ytterst eklektiskt. Parallellt med sitt konstnärskap så ägnade sig även GAN åt ett författande utav allt ifrån barnböcker till diktande. Hans konst präglades även utav hans homosexualitet som under hans levnad i Sverige fortfarande var enligt lagen förbjuden. Sålunda skapade han sig en slags protest via konsten med sjömansmotiv och atleter, bland annat, som för GAN representerade romantik och erotik. År 1965 trädde Gösta Adrian Nilsson ur världen.
Galleri Stockholm tillhandahåller ett antal grafiska verk som finns smidigt tillgängliga för köpare via vår webshop. I hemmets bekvämlighet kan du från soffan köpa kvalitetskonst genom några enkla musklick som därefter levereras till din port.
Den svarta och den vita mappen
Vad gäller GAN erbjuder vi två mappar – den svarta och den vita, som innehåller de respektive grafiska verken uppdelat i fyra stycken vardera. Hela sviten avhandlar ”De tre små sjömännens äventyr i Paris” och utgör en klassisk falang ur GANs stilbildande sjömansromantiska motiv. I sviten får man följa tre ystra matroser klädda i klassiska sjömansdräkter på en serie äventyr i baguetternas och rödvinets främsta metropol. De roar sig på zoo, cirkus, fuktar strupen på parisiska uteserveringar och som majestätiskt klimax går en av sjömännen upp i boxningsringen och slår knock-out på en något tidsenligt stiliserad man av afrikansk börd. Den åttonde och sista målningen i bildsviten rundar av det episka franska äventyret med den nautiska trion lyckliga och utmattade nedbäddade till sängs. De grafiska verken är utförda i en luftig och bekymmerslöst, lite naivistisk, stil. Det är färgglatt och utfört med virtuost lekfull linjering som skapar seriestripps-prägeln som ju serien är förlänad. Notera även hur det i varje motiv har givits plats åt allehanda små kritter i bildernas utkant, myror skalbaggar och liknande.
Symbolik
Vad symbolik och innebörd för dessa är får nog lämnas till betraktaren att avgöra. Men samtliga kan nog enas om svitens lustfyllda lättsamhet. Serien bildar en vackert sluten cirkel där en mans berlinbaserade konstnärskap får representeras med motiv från den kontrasterande konststudiemetropolen – Paris. En serie målningar sprängfyllda med glädje och, för sin tid, förbjuden romantik.
Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se