Yrjö Edelmann

Skrynklade pappersbitar och paket målat så oerhört verkligt återgivet att man talar om trompe-l'oeil (franska för att lura ögat).
Läs mer

Yrjö Edelmanns konstverk

Yrjö Edelmann – Parcel in Blue Harmonic Motion 2.800 kr

Yrjö Edelmann – Stringed Yellow Power 2.800 kr

Yrjö Edelmann – Litografi – Absolut Vodka 6.500 kr

Yrjö Edelmann – Golfaren – Grafiskt Blad 4.400 kr

Yrjö Edelmann – Absolut Kurant – Litografi 8.100 kr

Yrjö Edelmann – Formel 1 wrapped up 10.500 kr

Yrjö Edelmann – Light Pink 5.900 kr

Yrjö Edelmann – An Important Property of Orange – Slutsåld 3.200 kr

Yrjö Edelmann – The Structure and Spectrum of Lilac – Slutsåld 2.800 kr

Yrjö Edelmann – Two Parcels in Harmonic Motion – Slutsåld 4.950 kr

Yrjö Edelmann – White package – Slutsåld 4.500 kr

Yrjö Edelmann – Pink and silver – Slutsåld 4.500 kr

Yrjö Edelmann – Bukett – Slutsåld 3.700 kr

Yrjö Edelmann – Green Factors that Affect the Pulse – Slutsåld 2.800 kr

Yrjö Edelmann – Litografi – Pink & Green – Slutsåld 4.950 kr

Yrjö Edelmann – Dimensional Analysis of Green Powder Fields – Slutsåld 5.950 kr

Yrjö Edelmann – Litografi – Illusions in the Box – Slutsåld 4.950 kr

Mer om Yrjö Edelmann

Världskänd trompe l’œil

Yrjö Edelmann är en av de samtida svenska konstnärer som rönt störst internationella framgångar. Han föddes 1941 i Helsingfors, Finland. Vid tio års ålder flyttade han med familj till Sverige. Han gick bort 2016 och blev mest känd för sina realistiska målningar av paket.

Som illustratör på Åhlén & Åkerlunds förlag inleddes hans konstnärliga karriär, men det som skulle komma att få Edelmann att blomma ut var kontakten med de amerikanska fotorealisterna. Under andra hälften av femtiotalet studerade han frihandsteckning på Konstfack i Stockholm. Under denna tid inspirerades Edelmann mycket av den franska surrealismen. I kombination med fotorealismen, skulle det mynna ut i hans egna hyperrealistiska surrealism: skrynklade pappersbitar och paket målat så oerhört verkligt återgivet att man talar om trompe-l’oeil (franska för att lura ögat).

För att kort klargöra skillnaden mellan fotorealism och trompe-l’oeil är det förstnämnda en genre där betraktaren ofta häpet frågar sig om inte målningarna i själva verket är fotografier. Den sistnämnda är av äldre art (såg sina glansdagar i Centraleuropa kring 1400-1600) och strävar efter att bedra betraktare till att tro att motivet framför sig faktiskt är verkligt.

Vid trettiotvå års ålder ställde han ut för första gången, då på Jan Eric Löwenadlers galleri – sedermera det välrenommerade Galleri Engström. Edelmann har sedan dess haft utställningar i Japan, Kina, USA och merparten av Europa. Värt att tillägga är att han för andra gången var inbjuden till stora konstbiennalen i Peking till 2015, ett privilegium få konstnärer kan åtnjuta.

Två gicléetryck

Två av de konstverken av Yrjö Edelmann som vi på GalleriStockholm har nöjet att presentera är:

Dimensional analysis of green powder fields

Den första, Dimensional analysis of green powder fields, bär på den spännande ambivalensen av att utgöra ett praktverk av teknisk fulländning som ej går att förneka – samtidigt som motivet är av banal natur: ett inslaget paket. Men banaliteten är inte det som står i skarpast kontrast till det tekniska, det är det faktum att det är ett illa inslaget paket, knöligt och hafsigt omhändertaget. Men detta hafsiga är bärare av spänningarna i motivet, det uppstår en vacker, bruten symmetri och harmoni i nåt till synes så vardagligt som skrynklat presentpapper.

Ovanpå detta blir det dessutom smått komiskt när man slås av denna kontrast: måhända känner man en förnumstig blinkning från konstnären själv. Därtill kan man uppleva gåtfullheten i att en minutiös målning skapats av ett inslaget paket, något vars värde normalt består i det som gömmer sig inuti emballaget. Koloriten är för övrigt metalliskt grön, med inslag av skuggningar i blått – en modern kolorit.

Two parcels in harmonic motion

Det andra motivet, Two parcels in harmonic motion, är av samma natur som föregående. Några små skillnader kan noteras: motivet här är en slags diptyk, åtminstone när man har föregående färskt i minnet. En diptyk är helt enkelt två målningar som är tänkta att ses tillsammans. Detta är visserligen en målning, men den består av två inslagna paket. Nåväl, i övrigt är vänstra paketet förseglat med oerhört realistiskt återgiven tejp, den andra är snörad. Koloriten är även här modern och metallisk, silverpaketet till vänster är parat med metalliskt lila dito.

Hur idén med de skrynklade paketen kom till inleddes med kontemplation av ett moln. Edelmann målade en dag just ett sådant som han fått syn på genom ateljéfönstret, men med förtret insåg han att det endast blev en ordinär landskapsmålning utav det. Intill honom tog han då ett papper som låg och skräpade, formade det likt molnet han målat av, målade därefter av ”pappersmolnet”, adderade skuggor och vips – där uppstod hans signum som skulle bereda väg för framgång och berömmelse.

Kreativ process

Edelmann beskriver sitt tillvägagångssätt på samma vis som realistiskt målande konstnärer har gått tillväga allt sedan kamerans uppkomst för ett drygt hundrafemtiotal år sedan. Han arbetar alltså i tekniskt avseende likt exempelvis Anders Zorn. Det som är aktuellt just nu för Edelmann är spännramar anpassade efter paketen. Hela inramningen blir alltså oregelbunden, synkoperat till den knöliga paketförlagan, och skapar sålunda ytterligare en dimension av trompe l’oeil. Denna teknik kan Edelmann med stolthet förklara att han själv ligger bakom utvecklandet av.

Inspiration

Yrjö Edelmanns största inspirationer på hemmaplan lyder som följer: Anders Zorn, Ola Billgren och John Franzén. På den internationella konstnärsarenan nämns amerikanen John Singer Sargent, en man vars stil i mångt och mycket liknade den tidigare nämnda samtida svensken Anders Zorn. Utöver dessa namn så låter Edelmann inspiration även komma från musik som ackompanjerar penseldragen – och då klassisk sådan. Dock inflikar han krasst humoristiskt angående inspiration att ”endast amatörer väntar på inspiration, vi andra går till ateljén och jobbar”.

Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se