KG Nilson
Han har ett tydligt kristalliserat signum som präglas av strikta geometriska kompositioner utförda med bjärta färger.
Läs mer
KG Nilsons konstverk
Mer om KG Nilson
Karl Gustaf Nilson, mer känd i kortform som K G Nilson, föddes 1942 i Falun, Dalarna. Sin konstnärliga utbildning har han fått från Valands Konstskola i Göteborg, därefter Atelier 17 i Paris och slutligen Konstakademien i Stockholm. Han har arbetat som professor på Konsthögskolan samt undervisat på Konstfack. K G Nilson har ett tydligt kristalliserat signum som präglas av strikta geometriska kompositioner utförda med bjärta färger. Nilsons arbetar främst inom fältet grafisk konst. Under sin tid som student i Uppsala kom han över Josef Albers verk ”Interaction of Colours”. Detta inspirerade honom till att själv utveckla en färglära som publicerades 1982.
Stockholmsminnen
I hans giclée-tryck ”Stockholmsminnen” synes tre manifestationer av vår älskade huvudstad. Denna triptyk består utav en geometrisk manifestation av stadshuset Tre Kronor, Katarinahissen och slutligen vad man kan förmoda är en trång gränd i Gamla Stan. Serien präglas av ett myller av bilar, festliga ballonger som ramar in stadshuset och en lätt och luftig – somrig måhända, palett. Det som kanske främst fascinerar med Nilsons konst är hur väl man känner igen alla element trots att de är reducerade till ett absolut minimum av detaljer. I det enkla bor det vackra, ska en folkkär typ ha sagt.
Gamla Stan
Giclée-trycket ”Gamla Stan” är en del av ovanstående triptyk och bekräftar just spekulationerna kring huruvida det är den stadsdelen som avbildats. Och trots de avskalade medlen så leds man alltså lätt till att förstå – förutsatt att man har någorlunda kännedom om vårt avlånga lands huvudstad. Specifikt vilken gränd, kanske Mårten Trotzigs? – det har K G lämnat öppet till betraktaren att avgöra.
Periskope
I målningen ”Periskope” möts man återigen utav en Stockholms-vy. Det är en underfundig estetisk liknelse till hur verkligheten ter sig genom ett kalejdoskop. Så tänkte åtminstone undertecknad – titeln antyder ju att betraktandet sker från en ubåt. Oavsett så har en slags konfettiliknande bild åstadkommits där hustak och träd svävandes ovantill balanserar myllret av båtar nedantill.
Stad mellan broar
I Nilsons ”Stad mellan broar” finner vi Stockholms i solig skepnad med klarblå sommarhimmel. Detaljen utav ett passagerarflygplan i himlen kanske bjuder in åskådare till vardagsfantasier om utlandssemestrar? Målningen ”Villa” visar på typiskt K G-manér just vad titeln lovar. En strikt symmetrisk komposition med vad som ser ut som en italiensk renässansvilla med blånande renässanskullar i bakgrunden. Man kan även ana att staden i bakgrunden har många hundra år på nacken då en byggnad är utrustad med medeltida trappstegsgavel.
Waterfront
I ”Waterfront” finner vi ytterligare kända landmärken tagna från vår huvudstad – och även fiktiva, eller åtminstone fantasifulla; en guldpyramid samsas med Globen om dignitet. Här har den i Nilsons oeuvre den annars så vanliga sommarblå himlen ersatts av en allvarligare stålgrå sådan. Och när tidigare nämnd litografi förmodligen syftade till ubåtsperspektiv så har här just en sådan hintats lömskt lurandes i förgrunden då dess periskop skymtar spanandes. Det militära ökar i höger fält där en fullt krigsutrustad militärt skepp adderar spänning och dramatik.
De lite oförväntade militära inslagen kan man känna tacksamhet gentemot – stockholmmotiv kan ju te sig väl snälla och insmickrande i andra fall.
Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se