Kleinblå – den magiska färgen som förändrade konsten
Kleinblå eller International Klein Blue (IKB), som den oftast kallas, är en ultramarin färg som är otroligt intensiv. Men det går inte att prata om IKB utan att också prata om Yves Klein, som utvecklade färgen och skakade om en hel konstvärld med sin konceptuella konst.
En dröm kommer till
Längs med Côte d’Azurs kust, närmare bestämt i Nice, spatserade tre goda vänner en sommar år 1947. I ett ögonblick av ungdomlig vision och naivism bestämde de sig för att dela upp världen mellan sig. Den första vännen valde jorden, den andra valde språk och när lotten föll på den tredje vännen valde han himlen.
I samma stund började Yves Klein nära en hungrig dröm om att hitta den perfekta blå färgen. Han ville att den skulle vara lika fångande som himlen själv men lika intensiv som ett klarblått torrt pigment. Han var övertygad om att en sådan blå färg skulle förändra världen – och det gjorde den förstås också.
Yves Klein och jakten på den perfekta blå
För att kunna utveckla vad som skulle komma att bli International Klein Blue sökte Yves Klein hjälp från en kemist, som vissa tror var en man som vid tiden för detta jobbade på det franska läkemedelsföretaget Rhône Poulenc.
Under Yves Kleins verksamma tid (1954–1962) blev alla torra pigment blandade med ett bindemedel som redan hade en viss färg. Det innebar att alla oljefärger skiljde sig något från de torra pigmenten, på vilka de var baserade. För Yves Klein var det samma sak som att förstöra färgen. Han ville att den färdigblandade färgen skulle vara så intensiv att den kunde bli förväxlad med det torra pigmentet.
En dröm blir till verklighet
Tillsammans med kemisten lyckades Yves Klein utveckla ett bindemedel som var helt färgfritt: polyvinylacetat. Detta syntetiska bindemedel möjliggjorde en oljefärg som färdigblandad fick precis samma färg som det torra pigmentet.
Yves Klein var i extas och hans kärlek till vad som skulle komma att kallas IKB, International Klein Blue, eller Kleinblå märks inte minst på att han ansökte om patent på den i maj 1960, vilket beviljades i april 1961.
Nakna modeller och monokroma målningar i Kleinblå
När Kleinblå väl var utvecklad skred Yves Klein till verket – allt kunde vara blått. På utställningar målade han nakna modeller i IKB och lät dem rulla sig på papper, han målade skulpturer i sin blå färg och han skvätte Kleinblått på enorma tavlor. Mest kända av Yves Kleins många konstverk är dock de monokroma målningarna.
En av dessa förtrollande monokroma målningar blev utropad för 8 miljoner på Stockholms Auktionsverk år 2009. Medan man på Bukowskis sålde en tavla på knappt 20×20 cm för över en miljon kronor. Att Yves Kleins Kleinblå har satt sina klor i konstvärlden vore att underdriva effekten av IKB.
Kleinblå och den konceptuella konsten
Konsthistoriker idag hävdar att Yves Klein har gjort en enorm insats för konstvärlden i stort men också framför allt för den konceptuella konsten. Han var bland annat en frontfigur inom konströrelsen Nouveau réalisme. Yves Kleins nya sätt att måla skakade om konsten för evigt och, precis som han förutspått, förändrade Kleinblå världen.
Det råder delade meningar om Yves Kleins patent fortfarande gäller, eller om det snarare är metoden genom vilken färgen blir utvecklad som är patenterad. Hur det än ligger till kan vi alla komma överens om att Yves Kleins underbara International Klein Blue är en fångande färg som fortfarande sporrar fantasin.
Här på Galleristockholm.se hittar du konstverk inspirerade av Yves Kleins magiska färg. Se exempelvis Frank Olssons skulpturer.
Linnéa Skogh
Copyright © Galleristockholm.se