← Gå tillbaka till Dagmar Glemme
Tjugoen konstnärligt gestaltade stenskulpturer
Mitt bästa konstminne är från då jag fick i uppdrag att gestalta offentlig konst till en stad i Tyskland. Det kom att bli i form av tjugoen stenskulpturer som går genom hela staden Uelzen, en mindre stad mellan Hamburg och Hannover. Stenarna är mellan 1.8 till 3 meter höga.
Dessa bokstavliga bautastenar är sprängstenar transporterade från Slöinge i Halland. Men innan transport till slutdestination bearbetade jag dessa i en rymlig hall under en vinter. Det var iskallt, men lyckligtvis var det en uppvärmd hall. Där målade jag de tjugoen monoliterna, ofta med hjälp av stegar.
”Der Weg der Steine” är namnet på konstverket. På svenska: ”Stenarnas väg”. Det är mycket mytologi, framförallt grekisk och nordisk som får sammansmälta. Och mycket symboler som är rätt så livsnära med många inslag av djur. I den skapande processen blir det oftast ett samtal mellan stenarna och mig. Lyckligtvis är vi oftast överens, men ibland blir det bråk.
En sten hade ett stort hjärta i sin struktur, som liksom ropade på mig. Men jag vill undvika kitsch så som hjärtsymbolik ofta riskerar att bli. Till slut, efter många gräl och dispyter med hjärtbumlingen så insåg jag att den hade massa ojämnheter och hack i hjärtat – precis så som kärlek och relationer är, oavsett om det är mellan man-kvinna, i samboförhållande, föräldrar till barn eller mellan vänner. Den står vid rådhuset i Uelzen och kärleksbudskapet i bumlingen har inte gått människor förbi: mängder av brudpar fotograferar sig invid den.
Jag träffade på Uelzens borgmästare vid ett tillfälle och han kommenterade på de stora stenfåtöljer som står utanför Rådhuset. Han sa att det passade väldigt bra att sitta och meditera på de stora fåtöljerna efter hätska, eldiga politiska debatter.
Fantastiskt nog har inga utav stenskulpturerna drabbats av klotter. Trots att de använts flitigt sedan invigningen 2009. För övrigt har jag själv gått på gymnasium i Uelzen, jag bodde alltså där i tre år.
/Dagmar Glemme