Dagmar Glemme
Självaste universum ämnar hon omfamna via måleriet. Och visst kan man känna en slags kosmologisk spännvid bland hennes alster.
Läs mer
Dagmar Glemmes konstverk
Mer om Dagmar Glemme
Själfull symbolik
Många som för första gången ser Dagmar Glemmes konst fångas in av de kraftfulla färgerna, de mystiska varelserna och den lekfulla symboliken. I hennes målningar och skulpturer får färger och former möjlighet att spela fritt och påverkar oss ofta med en omedelbar glädje och värme.
Vare sig hon målar på duk, keramik, glas eller jättelika stenblock, lockar Dagmar Glemme fram former, figurer och varelser som tar oss med på resor i vårt inre kosmos.
Offentliga verk
Dagmar Glemmes konst är känd på en mängd platser runt om i världen. Hon har haft över 300 utställningar i museer och gallerier med målningar i skilda tekniker, litografier och skulpturer i kermik, glas, brons och sten. Bland raden av offentliga verk kan bl.a. nämnas en målning hos FN i New York och fyra stora väggmålningar i Återuppståndelsens Kyrka i Fort de France, Martinique. Under senare år jobbar Dagmar Glemme ofta i glas, bl.a. i glasbruken hos Berengo Fine Arts i Murano, Venedig, Schott/Jena i Brasilien och Bergdala Studioglas i småländska Glasriket.
Bland de största projekten för offentlig utsmyckning som Dagmar Glemme genomfört är ”Weg der Steine” (Stenarnas väg) i den tyska staden Uelzen, där 21 stycken 2-3 meter höga stenskulpturer permanent utsmyckar stadens gågator. Hon är även ansvarig för en två våningar hög adventskalender som pryder rådhuset i staden. Mer är på gång i Tyskland under 2010, bl.a. en glasinstallation i en gymnasieskola utanför Uelzen och en utställning med glas och bildkonst på Museum Schloss Holdenstedt, Hannover i november. Dagmar har även producerat en konst- och musikfilm, exempelvis ”The Six Elements” från 2008. Nästa film blir ett konstnärligt porträtt av landskapet Halland, tolkat genom uttryck från lokala musiker, konstnärer och författare. Dagmar Glemme är medlem i KRO.
Stil
Dagmar Glemmes litografi ”Hästar” påminner onekligen om den abstrakta impressionisten Franz Marcs blå hästar. De fyra litografier som vi på Galleri Stockholm tillhandahåller har alla en tematisk kolorit fokuserad på blått och orange. Inslag av vitt skapar en känsla av luftighet och svartare stråk ramar in och väger upp det måleriska med en touch av det linjära. Måleriet är symbolladdat – främst eftersom motiven ofta befolkas av djur: hästar, fåglar och mänskoansikten, alla med stora ikoniska ögon. I litografin ”Ryttaren” så möts betraktaren dock av en människogestalt berövad av anletsdrag. Det ansiktslösa greppet ökar upplevelsen av mystik, som ju redan är påtaglig i Glemmes alster. ”Schamanträdet” befolkas, utöver det centrala trädet, utav två eteriska ansikten i ett förmodat sammanträde av schamansk karaktär, och en fågel till höger om trädet. I verket ”Symfoni” är mötena ännu fler och tätare: människor, fåglar, fiskar och hästar tävlar om att få plats i denna höstliga och spirituella rymd. Mötena verkar för övrigt vara ytterst välmenande, en slags Edens lustgård får betraktaren måhända känslan av att befinna sig i när man begrundat tavlan så pass länge att man väl sugits in i den måleriska magin.
Uppväxt och utbildning
Glemme föddes 1942 i, det då, krigshärjade Polen utav tyska föräldrar. Växte upp gjorde hon sedermera i efterkrigets Tyskland. Hon har inte mindre än tre examina från Universitetet i Hamburg: ett i gymnastik och danspedagogik, ett i arkitektur och slutligen en konstexamen (målning och skulptur). 1973 bosatte sig Glemme i Sverige och bestämde sig även i denna veva för att helt fokusera på konsten. Sedan 2012 driver hon Dagmar Glemme Art Center som huserar ateljé, utställningslokaler samt skulpturpark. Ifall man vill göra ett besök bör man ta sig till Hasslarp i Helsingborg.
Kosmologisk spännvidd
När Glemme ombeds beskriva sin konst så förklarar hon att det är motiv hämtade ur mytologisk mylla. Brasiliansk, västindisk, grekisk och nordisk mytologi samsas i hennes bildvärld. Ur dessa skopar hon fritt och friskt ur, och det slutar inte vid väl utvalda kulturer – självaste universum ämnar hon omfamna via måleriet. Och visst kan man känna en slags kosmologisk spännvid bland hennes alster. Vidare utvecklar hon att det i hennes verk finns ett sammanhang av sagoberättande genom bilderna.
Inspiration
Inspirerat har Marc Chagall (1887-1985) gjort genom det starka färgspråket. Detta undgår kanske ingen som är bekant med de bägge konstnärerna, men lustigt nog kan Glemme påpeka att hon redan i 10-årsåldern gjorde målningar som hon i efterhand kan se som likvärdigt Chagallska. Pablo Picasso nämns även som influens, och i samma andetag talar hon om hur urbefolkningar utgör en hörnsten av inspiration. Detta genom böcker, men även resor. Dessa två faktorer är visserligen inte inkompatibla – Picasso var ju en pionjär när det kommer till genren som kom att benämnas som primitivism.
Kreativ process
Tillvägagångssättet till målningarna kommer från att Glemme har en färdig bild av verket innan hon skrider till handling. Medierna som hon främst använder sig av är äggoljetempera samt, i mindre utsträckning, akvarell.
Dagmar Glemme arbetar just nu med belysta glasskulpturer som hon producerat i samarbete bl.a. med Berengo i Murano, Italien och Kosta Boda i Sverige. Kul kuriosa om denna konstnär är att hon gjort fyra större väggmålningar i kyrkor på Martinique – Fort de France.
Christopher Scott
Copyright © Galleristockholm.se